الأحد، 26 يوليو 2009

ذكــــريــــات

. الأحد، 26 يوليو 2009


مش بس لأنها الأولى فى حياتى وانما هى فعلا كانت أحسن وأجمل واحدة فيهم, وأنا مكدبش عليكم كنت بحبها وبفتخر بيها, وكنت بقول لكل الناس عليها, من الاخر كانت مالية عليا حياتى ساعتها.

فى مرة زرت مدّونة شاب عنده 13 سنة, وعجبنى أوى أنه بدأ يدّون وهو صغير كده, وقلتله انى لو كنت بدّون وأنا قده, كان زمانى شاعر مشهور.
فى الوقت ده, هى جت فى بالى, وكان نفسى الاقيها تانى.

بابايا قاعد على الترابيزة بيظبط فى شوية أوراق, منها المهم ومنها اللى بيتعدم لعدم أهميته, وفجأة قالى


فاكر دى ؟
ايه ده مش معقول, أنا لسه كنت بفكر فيها من أسبوع !!
دى تقريبا كانت الوحيدة مش كده ؟؟
لأ, كان فى كام واحدة بعدها.
بس دى أحسن واحدة فيهم.

هى مش بنت الجيران, ولا واحدة قريبتى, ولا زميلتى فى الدرس, انما هى أول قصيدة كتبتها فى حياتى.
ولأنى من صغرى وانا بحب فلسطين وبعتبرها قضيتى الأولى, كانت "فلسطين الحرة" عنوانها.

كنت ساعتها فى سنة أولى أعدادى, بدأت أألف فى القصيدة وأنا راجع من المدرسة فى يوم من الأيام, وساعدنى فى تعديلها ناس كتير منهم عمّى جابر, ووالدى مع انه كان مسافر ساعتها لكن كان بيساعدنى عن طريق الانترنت, ومدرس العربى بتاعى أضاف بعض اللمسات.




وبعد مرور 8 سنين تقريبا من كتابتى للقصيدة دى, والدى "جزاه الله خيرا" لأنه بيحافظ على الورق دايما, أعاد لى بعض من الـ "ّذكــــريــــات".
والدى لما قرأ المقال ده قبل ما أنشره, قالى انه لما القصيدة دى شافها واحد زميله دكتور فى كلية الاعلام كان تعليقه, أن لما حدث زى استشهاد الدرة يحرك الأطفال كده, يبقى "من مثل هؤلاء سيأتى النصر".

ملحوظة : لو خطّى مش واضح, تقدروا تنزلوا القصيدة PDF من هنا

23 التعليقات:

غير معرف يقول...

ماشاء الله

Abu-Bakr Taha يقول...

جزاك الله خيرا
المفروض الواحد يسأل نفسه دلوقتي
اخر مرة سمعت عن فلسطين امتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عمرو صقر يقول...

حلوة أوي يا خالد
جزاك الله خيرا

ZiKaS يقول...

جامدة التنين الفلسطيني ! بص طب ما تكمل يا عم حوار التأليف ده و أما ممكن أألف معاك؛ كنت بألف قصص و أنا صغير ! مع إني مش عارف إيه علاقة القصص بالشعر بس شغال !

Unknown يقول...

زيكاس أقترح تعديل فى المقال

اللى قرأ المقال يقراه تانى ويقول ايه رأيه فى التغيير

بس تغير صايع التنين :P:P.

hafezhafez يقول...

اشطه ياخالد(خوليو) جزاك الله كل خير بس انا لسه قاريها ناو معرفش ايه التغييير الصايع بتاع زيكاز

Unknown يقول...

هو التغير بتاع زيكاس كان تغير مكان فقرة


يعنى أول فقرة كانت محطوطة فى مكان تانى, لكن زيكاس أقترح انها تكون أول فقرة علشان اللى يقراها يفتكر ان انا بتكلم عن بنت :D:D.

Josef Monem يقول...

مكنتش اعرف ان المدونة مشهورة للدرجادي عموما انا وقفت وان شاء الله هاكمل تاني بس انا و واحد صاحبي نعمل منتدي ان شاء الله هايعجبكوا جدا و هانزل في قصة حياه غريبة اللي نزلت اول حلقة منها علي المدونة اول مانخلص هبلغكوا علي طول

الكلام ده علي فكرة لو كان الموضوع ليا اصل لو مش ليا هيبئى شكلي وحش اوى D:

Unknown يقول...

@ يوسف :

هو أنا فعلا أقصدك, مكنتش متوقع ان حد يقولك على التدوينة دى :D.

وعلى فكرة اسمها "هيبقى" مش "هيبئى" :P

غير معرف يقول...

انا بقى اول قصيده كتبتها كنت في خمسة ابتدائي يمكن اول واخر قصيده لاني لما كتبتها وورتها لبويا قالي:لا الشعر ليه قواعد واصول مش الهبلده وامي قالت ايوا فعلا.
رحت ماقطع الورقة وخلاص احبطت

Unknown يقول...

@ غير معرف :

ايه ده انته مين ؟؟
ولو انته عندك موهبة حاول انك تكتب تانى, مش لازم يكون شعر.

هو اللى كاتبه أنا ده مش شعر برضه.
انما طلع اللى جواك ومتحبسهوش لأن ده مهم جدا.

غير معرف يقول...

هههههههههههه بجد @ غير معرف


انا بقى يا عم خالد انتا عارفنى ... بحب اكتب اوى .. بس عمرى مكتبت عن فلسطين .. لكن عجبانى اوى بصراحه كلمه ذكريات .. لأنك فكرتنى بحاجه برضو عدى عليها سنين

لو عاوز تأخد اللى معايا تنشرهم بالمره ابقى قولى :)

Memo .

غير معرف يقول...

ايه علاقة "كان تعليقه, أن لما حدث زى استشهاد الدرة يحرك الأطفال كده, يبقى "من مثل هؤلاء سيأتى النصر" بالقصيدة

أكيد كان بيعللق على موضوع تاني :P

Unknown يقول...

@ غير معرف :

مش فاهم تقصد ايه يعنى ؟؟؟ ازاى كان بيعلق على موضوع تانى, وبعدين ازاى ايه علاقة كلامه بالقصيدة ؟؟

Abu-Bakr Taha يقول...

@ غير معرف
هو يقصد لما ولد يموت و اخوه في الاسلام يحس بيه مع انه
1 - في بلد تاني
2 - عيل صغير المفروض ميفهمش يعني ايه ولد مات بسبب احتلال اليهود لبلده
يبقى الولد مع انه صغير فاهم ان فيه بلد محتلة و لازم تحرر
يبقى الولد ده لما يكبر هيعمل ايه عشان القضية ده
اكيد من مثل هؤلاء سيأتى النصر

Abu-Bakr Taha يقول...

لأ الصراحة التعديل عمل شغل جامد البطريق
ها يا زيكاس (بطريق) :D:D:D:D:D:D

Unknown يقول...

هو على فكرة يا أبوبكر شكله بيتريق ومش عاجبه الكلام :S

من حقه الكلام ميعجبهوش وينتقده, لكن مش من حقه يتريق.

yasser ashour يقول...

يا خوليو ركز بجد

"كان تعليقه: أن لما حدث زى استشهاد الدرة يحرك الأطفال كده, يبقى من مثل هؤلاء سيأتى النصر"

ايه علاقة التعليق بالقصيدة او الموضوع .. في حاجة غلط :D

بنت السلطان يقول...

موضوع رائع يا خوليو ,, بقالي فترة ما دخلتش على المدونة بس بقت أحلى :)
مستنيين مواضيعك القادمة الشيقة..

Unknown يقول...

@ ياسر :

محمد الدرة مات, الموضوع ده كان مأثر فيا جدا, خلانى أكتبت اللى أنا كتبته.

لما واحد عرف كده تفائل خيرا "بالأطفال" اللى زييى.

ايه بقى المشكلة فى الكلام ؟؟ ازاى الكلام مش مربوط ببعضه ؟؟

@ بنت السلطان :
شكرا يا أفندم.

غير معرف يقول...

بيقولي file not found :(

Unknown يقول...

اه تلاقيك مقلتش التعويذة وانته بتدوس على الملف :P.

دلوقتى حمله تانى هيتحمل ان شاء الله.

غير معرف يقول...

هي التعويذة دي غير المعوذة, تقريبا هي بس دلعها :D

إرسال تعليق