الأحد، 5 يوليو 2009

كـلــيـة حــاســـبـات ... والـهـرى فـى الجــوافــة

. الأحد، 5 يوليو 2009



فى احد احياء المعمورة ولحظة ظهور نتيجة تنسيق الثانوية العامة


حموكشة : بس انا كان حلم حياتى اخش هندسة
ابوه : مش مهم يا ابنى ... اهم بيقولو حاسبات مش وحشة برضه ... عليه العوض فى فلوس الدروس اللى دفعتهالك.
امه
: بس يا راجل متقولش كده حرام عليك ... ابنك كبر وهيبقى محاسب قد الدنيا .... مش الكلية دى بتطلع محاسبين برضه يا ابنى ؟؟!



وفى مكان تانى خالص وفى نفس التوقيت


سيكا : الحمدلله يا بابا جتلى كلية حاسبات وملعومات
ابوه : قشطة يا ابنى ... يعنى انته كده هتفتح مركز كتابة رسائل علمية محترم .
سيكا
: رسائل علمية ايه وبتاع ايه يا بابا ... بقولك حاسبات ... يعنى كمبيوتر ... يعنى هفتح اكبر سايبر فيكى يا منطقة ... وهجيب بقى بلاستيشن 5 (اساسا مفيش 5) وهعمل احلى شغل ... وكمان هخلى قودة كده لتصليح الكمبيوتر ... وبعدين يا بابا انا ليا خبرة جامدة جدا فى الكمبيوتر ... انا غير انى بعرف اسطب ويندوز ... بعرف اسرق ايميلات كمان ... وكمان ليا فى موضوع التجميع ده جامد انته نسيت انى انا اللى اشتريت الشاشة بتاعة ميشو ابن عمتى .
ابوه
: اه اللى اتحرقت دى !!!
سيكا
(وشه احمر) : ما هما بقى فى الكلية هيعلمونا بقى وهبقى جامد ان شاء الله.

وبعد حوالى شهر ونص من حزن حموكشة اللى ملهوش لازمة وفرحة سيكا اللى برضه ملهاش علاقة بالموضوع .... اتقابل حموكشة وسيكا فى اول يوم كلية ... وقعدوا على نفس الدكة.


سيكا : بعد اذنك يا زعيم متعرفش اول حصة هتبتدى امتى
حموكشة
: حصة يا عم النجم ... زمن الحصص خلاص انتهى ... اسمها محاضرة ... واللى بيدى المحاضرة دكتور .... وعلى فكرة بقى مسمهاش دكة اسمه بنج.
سيكا
: طب ما انا عارف انها مش حصة انا بس بهزر شوية اصل انا فرحان اوى ... اخيرا دخلت حاسبات وهحقق اللى نفسى فيه .
حموكشة
: ايه يعنى هتطلع محاسب على رأى مامتى ... انا مش عارف ايه لازمة الكلية دى طالما ان كلية تجارة موجودة .
سيكا
: تجارة ايه ومحاسب مين ... الكلية دى بتطلع مهندسين كمبيوتر ... يعنى ممكن تفتحلك سايبر او مركز صيانة اجهزة .... او شركة بيع حتى .... اساسا دى كلية جامدة جدا وهيدونا كل حاجة عن الكمبيوتر .... واحلى حاجة فيها بقى انى مش هذاكر خالص .... انا اسمى بين اصحابى عبقرينو علشان عارفين انى جامد جدا فى الكمبيوتر .... انا بس اللى عايزه من الكلية اتعلم ازاى اعمل شبكات علشان السايبر بتاعى ... وكمان لو علمونا بقى ازاى اربط البلاستيشن بالكمبيوتر يبقى 100.
حموكشة
(والفرح باين فى عنيه) : يعنى مش هطلع محاسب زى ما امى بتقول .. احمدك يا رب .... وكمان هفضل مقضى طول الوقت على الكمبيوتر محدش يقولى تلت التلاتة كام ... وبلا هندسة بلا وجع دماغ انا مش ناقص مذاكرة.


طبعا الحوار مش حقيقى لكنه مقتبس من واقعنا المؤسف ... الواقع بايدينا يتغير والمقال موجه لكل من يهمه الامر ... سواء للطلية الجدد ودول انا بنصحهم بانهم يسألوا الناس اللى سبقوهم على الكلية ويا ريت حد عنده خبره كويسة ويا سلام بقى لو كان معيد او دكتور او خريج .... اما بالنسبة للطلبة الحاليين او الدكاترة او المعيدين .... فده دورنا احنا اننا نعرف الناس بكليتنا ونمحو الافكار الشبهات اللى عند الناس


ملحوظة : المقال ده انا كتبته السنة اللى فاتت وكنت كاتبه لمجلة كانت المفروض تتعمل لكن للاسف مشافتش النور حتى الأن وشكلها مش هتشوفه.
بعد صدور مجلة بيتنا عرضت على اللى ماسكينها انهم ينشروا المقال ووافقو ونزلت فى العدد ده.

بالمناسبة, دورنا اللى انا بتكلم عنه هنا مش ان احنا نروح نقول للناس كلية حاسبات دى كلية عظيمة ونمدح فيها للناس من حوالينا ونقول حاجات احنا مش عارفينها "نفتى بغير علم", أو اننا نتسبب فى اننا ننشر أعتقاد عند الناس ان كلية حاسبات مناسبة لكل الطلبة "لأنها فعلا مش مناسبة لكل الطلبة".

أنا اللى كنت ناول أعمله ساعة ما كتبت المقال من سنة, هو فيلم تسجيلى عن الكلية, كنت هصور مع كل الدكاترة والمعيدين المحترمين والناس اللى سافرت شركات كبيرة زى Microsoft والناس اللى حضّرت ماجيستير ودكتوراه, واحنا فعلا السنة اللى فاتت انجزنا جزء كبير أوى من الشغل ده لكننا توقفنا لعدم توافر كاميرا نكمل بيها الشغل, لكن ان شاء الله ده حلم وهنحققه باذن الله.

18 التعليقات:

Abu-Bakr Taha يقول...

و لا انت كل مبتتكلم بتفرحني
بحس ان في شباب لسه بتفهم :D
نفسي اشوف شكلك و انت يائس مرة :D
زهقت من تفاؤلك :D
بس بجد موضوع مهم و على فكرة في ناس شغالة في الموضوع
http://cisclub.com/forum/showthread.php?t=10860

Muhammad Ezzeldin يقول...

اشطه يا خوليو , و انا عن نفسى ابتديت باللى اعرفهم فى اهلى و فى مقبل الثانوية العامة عرفتهم ايه هى الكلية و كده و هتدرس ايه و ابتديت باقناع اهاليهم كمان الحمد لله طبعا القرار ليهم بس عملت اللى عليا:]
و بالمناسبة مرة إسلام ( مش تكنو) كان قالى ان كان فى المترو مرة فواحد بيقله انتة فى كلية ايه يا ابنى ؟ قاله انا فى حاسبات قاله ليه مذكرتش يبنى و كنت دخلت تجارة :]:] و اعتقد يعنى ان الناس دى عندها حق مش فى المعلومات اللى عندهم عن الكلية طبعا ; عندهم حق فى جهلهم , انا لما حولت لعلمى رياضه عشان مكنش هيفع ادخل طب اسنان مكننش اعرف عن كليات رياضه دى تقريبا غير هندسة , كل اللى اعرفه عنها معلومة مغلوطة انها فرع فى كلية العلوم :] معرفتهاش اوى الا بعد الثانوية و قبل التنسيق دخلت دماغى كده مع انى ولا كنت اعرف عنها حاجة اصلا و فى التنسيق مكنتش الرغبة الاولى كمان , اللى عاوز اوصله يعنى ان الناس دى عندها حق فى جهلها , سمع عن الكلية دى فين اصلا ؟؟ غير مثلا "ابن خالة ام جدة عم مرات ابن خالة صاحب فلان الفلانى" دخلها و بيقول عليها حلوة :] اعتقد الدور علينا يعنى نعمل ايه بقى معنديش افكار حاليا :]

و شكرا يا ابو الخلاخيل :] و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

إنسان جديد يقول...

http://saadcd.blogspot.com/2008/07/blog-post.html

Filipino يقول...

السلام عليكم,
أولا أنا هرفع علي البلوج ده قضية عشان "الهري في الجوافة" دي علامة مسجلة في الشهر العقاري.. و في حقوق فكرية :D:D

المحزن إن الناس مش عارفة فعلن إيه حاسبات ديه ... بجد الناس في الضياع ... الناس مش مستوعبة إنها كلية حكومية محترمة و مش معهد لاسلكي أو حاجة خاصة .. أنا من كتر ما الناس بتستعجب من إسم الكلية "حاسبات و معلومات" و بيفهموه غلط و بحس إنهم بيحتقروني فإتعلمت إني بقيت بقول أنا في كلية "computer science" فالناس تنشكح و تقول ماشاء الله .. معرفش إشمعنا .. مع إنهم ممكن عمرهم ما سمعوا عنها ولا يعرفوا إيه هو ال "computer scince".. الناس بتنشكح أكتر لما أقول "computer science" جامعة عين شمس ... الناس دي غريبة أوي :D:D

Abu-Bakr Taha يقول...

@ انسان جديد
مدينا موضوع مكتوب اوله saadcd
cd
طب ماليها الناس تقول هنفتح سيبر بعد التخرج :P:P:P:P:P:P:P:P

غير معرف يقول...

عارف انا لغاية دلوقتى مدرس العربى لما بيشوفنى بيقولى انت مش فى حاسبات يبقى اخرتك فى سيبر ...بدون اى مقدمات ولا اى حاجة ...

Unknown يقول...

@ غير معرف :
قوله أنا هفتح بلاستيشن السايبر مبقاش يجيب همه :]:].

بجد حاول انته تفهم الكلية كويس وتنقله صورة صحيحة (ولازم تكون متاكدة انها صحيحة 100%), وهو ان شاء الله هيقتنع, ومتنساش ان ده مدرس, يعنى هينقل صورة الكلية اللى انته هتوصلهالوا للطلبة بتوعه, يعنى أى معلومة صحيحة هو هينقلها منك هتاخد عليها حسنات وأى معلومة غلط ربنا العالم بقى.

3bd el 7ay يقول...

كلمت الناس زى ماقلت و قولتهلم بس مش كله هيقتنع و الكلام لوحده مش كفاية محتاجين حاجة تخليهم يصدقو اللى بيقولوه
عملنا الفيديو زى ما انت بتقول و جبنا الناس اللى راحت ميكروسوفت اوك برضه مش كفاية
طيب ليه احنا مانفكرش نعمل حاجة نساعد بيها الناس و احنا لسه طلبة فى الكلية و ننافس و بيها و نقول طلبة حاسبات عملت و سوت و هما لسه طلبة اكيد لما هيتخرجوا هيعملو ايه طب هما عملوا كده ازاى هيفضلو يدوروا على الناس عشان يسألوهم احنا مين و من خلال العمل اللى احنا عملناه احنا كده بنعبر عن نفسنا بنعبر عن حاسبات هيعرفوا ايه الفرق بين اى معهد و كليتنا محدش هيقولك هتتطلع محاسب محدش هيقولك تفتح محل بلاي ستشن و لا مركزكتابة رسائل علمية

Unknown يقول...

@ عبدالحى:
أكيد مش كفاية, احنا محتاجين لكل مجهود, بس أهم حاجة نوصل معلومة صح, المعلومة الصح ممكن تبنى انما المعلومة الغلط أكيد هتهد.

3bd el 7ay يقول...

طيب تعالو نفكر فى الفكرة و ندور على الناس اللى أكبر مننا اللى تقدر تساعد معانا كمان
ايــــه رأيك ؟؟؟

Unknown يقول...

لو عندك فكرة أعرضها, ونتناقش فيها ونشوف ونسأل هى هتبقى مفيدة فعلا ولا لأ, ونشوف اذا كنّا هنقدر ننفذها ولا لأ.

Unknown يقول...

ولو حد عنده اى فكرة مش بس عبدالحى يعرضها ونتناقش فيها

ZiKaS يقول...

السلام عليكم
جزاك الله خيرا يا خالد. أنا شايف إننا نعمل فيلم ظريف و لطيف فيه طلاب و معيدين و دكاتره يتكلموا يوضحوا الكلية فيه و بعد كده ننشر الفلم ده. أصعب حاجه هنا إنك تخطط إواي حتحط النقاط المهمة و إزاي حتعرف تغطي الموضوع ككل و أعتقد ده كويس كبداية ;)

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Sarah Monem يقول...

هقول علي اللي أتعملّي أما كنت في سنوية عامة:
اختاروا خمس أو ست كليات و جابوا لكل كلية معيد و طالب و خريخ بيشتغل... فابتدوا يوضحولنا الكلية دي عبارة عم إيه, فأحنا كدة عرفنا الكلية من وجه نظر الطالب و المعيد و سوق العمل.

فممكن تجيبوا كليات العلمي رياضة عشان يعرفوا الفرق بين هندسة و حاسبات و يبقي قدامهم كذا اختيار.

واحدة كانت بتقولي عايزة أدخل حاسبات عشان مش عايزة هندسة و مش عارفة بديل تاني.

و حكاية تجيبوا خريجين أو معيدين للكليات سهلة ممكن أساعدكم فيها

3bd el 7ay يقول...

@sarah monem
فكرتك كويسة و لو فيها وقت للتطبيق نبدأ بده من دلوقتى لأن ده هيفيد كتير للناس
و كل مجال ايه الكليات اللى قدامه و البدائل اللى قدام كل واحد و بكده الخير هيعم على الكل ان شاء الله

آيات يقول...

السلام عليكم
انا ثانوية واقتراحتكم حلوة بس اهم حاجة السرعة عشان التنسيق بعد اسبوع ,واذا في حاجة جاهزة فاكيد هتفيدنا حتي لو مش كاملة.

Unknown يقول...

عروض مميزة جدا من خلال شركة سوقنى المصريةعلى تسويق الكترونى يقوم على المزيد من التقنيات الحديثة للمزيد تابعونا عبر الهاتف
002_01008745590
http://www.swaqny.com/

equation-college-engineering يقول...


معادلة كلية الهندسة

لو كنت خريج معهد فني صناعي او خلصت دبلوم
و حلمك انك تكمل و تدخل كلية الهندسة و مش عارف ايه هي الطريقة اللي تحقق بيها حلمك
معادلة كلية الهندسة هي الحل تقدر تقدم فيها بالمجلس الاعلي للجامعات
مع مركز النور هتلاقي كل الاجابات اللي محتاجها عن كلية الهندسة و معادلة كلية الهندسة
مركز النور بيقدم اقوي محاضرات الشرح و حل جميع الامتحانات السابقة لنأهلك للامتحتنات و النجاح بها بأذن الله
مع مركز النور هتحقق حلم كلية الهندسة
لسنا الوحيدين لكننا الافضل

اتصل بنا 01093189974- 01118585670 – 01220911562

http://www.equation-college-engineering.com/

إرسال تعليق