الأربعاء، 13 مايو 2009

[حــــرَّكــهـا] بـونبــونايـة

. الأربعاء، 13 مايو 2009

كتب أبوبكر طه :



كنت مروح انا و عمرو صقر من الكلية بعد تسليم مشروع ال Database Engineو رايحين على بيته عشان نعمل باقي مشروع ال System analysis and design و ناوين نطبق (نسهر طول الليل لحد الصبح).

و احنا راكبين الميكروباص عمالين نتكلم و صوتنا متوسط و لا هو عالى و لا واطي.
المهم و انا في الميكروباص حسيت بتعب و كنت حاسس اني في بداية (لا مواخذة) عملية ترجيع فى الميكروباص و انا بتكلم مع عمرو قولته :

أبوبكر : انا تعبان
عمرو : حاسس انك هترجع ؟
أبوبكر : اه مع ان الموضوع ده بحسه لما اكون في اتوبيس مكيف مش ميكروباص :D


الراجل اللي كان قدامي سمعني فلقيته مرة واحدة قام مطلع بنبوناية "Halls" و ادهالى مع انها كانت اخر واحدة معاه و بجد البونبوناية ريحتني جدا و شكرته و انا نازل.


اول حاجة الراجل مش ملزم انه يديني البونبوناية كان ممكن ينفض لكن معملش كده.
تاني حاجة ده كانت اخر واحدة معاه "وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ".
تالت حاجة عملها من نفسه من غير مطلبها منه.


الراجل بيحركها اهه يعني مقالش انا مالى ...والموضوع بسيط جدا ومش محتاج أى مجهود صعب ... الفكرة كلها محتاجة نية وشوية شجاعة وتقدر تحركها حتى لو ب "بنبوناية "


معندكش حجة يلا نحركها احنا كمان و لا مستنيين لما تتصلح و منلاقيش حاجة ناخد عليها ثواب :D

15 التعليقات:

Unknown يقول...

انا لما ابقى فى موقف زى بتاعك ده يا أبو بكر هعمل نفسى عايز أرجع علشان واحد يدينى بونبوناية :D

Unknown يقول...

بالمناسبة ... اللى عايز ينشر أى حاجة على المدونة فى سلسة حركها يبعتلى على الميل بتاعى

Mohamed يقول...

يا بختك يا ابو بكر خدت بونبونايه :D

Za2zoo2a يقول...

LOL !!
Esmaha Halls ya 5olio : P mesh holes : P

Unknown يقول...

@ Za2aoo2a

مش انا اللى كاتب المقالة ده أبو بكر انا مليش دعوة

غير معرف يقول...

الدين المعاملة
انا عن نفسى بحدد الشخص المتدين من حجتين
1- اخلاقه
2- مساعدته للناس

غير معرف يقول...

انا لما ابقى فى موقف زى بتاعك ده يا أبو بكر هعمل نفسى عايز أرجع علشان واحد يدينى بونبوناية :D

ممكن يحصل العكس ويقولك رجع بعيد عننا ويبقى شكلك وحش اوى ماطولتش البونبونايه واتهزئت كمان

root3 يقول...

رابع حاجة انه البتاع ده مقاطعة ونتو كدة بتدعمو اليهود و بتبوظو اقتصاد مصر الخارق

Za2zoo2a يقول...

Maleesh da3wa ya 5olio : P
El radar besalla7 el ma3loomat w 5alas : P maloosh da3wa meen elly 2al : P
Bas yatara el "Holes" kan bel ne3na3 walla bel yostafandy : P : P?!

Mohamed Abd El-Monem يقول...

yostBasha mosh afandy :P we matrodesh t2oli yost5efa :P :P

غير معرف يقول...

ada ih el kalam elo malosh lazma dah

Abu-Bakr Taha يقول...

@ Tasniem
مانا عارف انها مقاطعة
بس انا كنت ............. اقول للراجل لأ اصلي مقاطع
اولا كنت تعبان ثانيا الراجل كان هيشتمني لو قلتله كده :D

Sarah Monem يقول...

@ تسنيم
أنا عارفة أنك بتهزّري, بس عموما:

أوك, أحنا الحمد لله مقاطعين, و لو واحدة أعرفها و متعوّدة عليها عزمت عليّ بحاجة مقاطعة, سعتها بقلّها بطريقة ظريفة انها مقاطعة و مارداش أخدها منها, و هي هتفهمني و مش هتحسّ مني بقلت زوق أوي كدة.


لكن...
و لنفرض عشان الموقف دة بيحصل معانا كتير
لو مثلا حد من أقاربنا اللي أحنا مش متعوّدين عليهم زارونا, و اللي بيحصل دايما أن مافيش حاجة بيجبوها مش مقاطعة... ساعتها ماينفعش نقول لأ أصل دة مقاطعة

أحنا عادي بنشكرهم و بنسكت ساعتها

و بعد كدة ممكن في وسط الكلام نتكلّم عن المقاطعة و نلفت نظرهم أن دة مقاطعة, و نشكرهم في الأخر باردو.

هو ماينفعش حد يديني هدية و أردّهالوا و أقله دي مقاطعة, أنا كدة أحرجته و هيدايق مني أكيد.
و الصورة كدة هتوصله غلط, و مش هيحبني ولا هيحب المقاطعة.

Za2zoo2a يقول...

@Mohamed Abd El-Monem
3reft meneen enny kont ha2ool keda : P : P ?!!!

root3 يقول...

قشدة عليكي يا سارة انتي و تعليقاتك! جزاكِ الله خيراً

إرسال تعليق