الجمعة، 6 مارس 2009

[حــــرَّكــهـا] طابور التذاكر

. الجمعة، 6 مارس 2009

فلبينو عايز يروح سور الازبكية علشان يشترى كتب ... وبما ان انا بقيت متعهد سور الازبكية فى الكلية فطلب منى انى اروح معاه واتفقنا على ميعاد .
اتقابلنا فى الكلية ... ورحنا علشان نركب المترو ... أوصفلكم بقى الحالة فى المترو

فى شباكين تذاكر ... واحد بس فيهم اللى شغال
وفى ماكينتين بتطبع تذاكر طبعا واحدة بس فيهم اللى شغالة ... لأن فى موظف واحد بس اللى واقف

الساعة كانت 3 ونص او 4 تقريبا ... يعنى فى وقت الذروة ... ومع ذلك فى واحد من الموظفين ساب مكان عمله ومعرفش راح فين
كان بقى فى حوالى 50 واحد ويمكن أكتر عايز يشترى تذاكر ... والمكان ضيق جدا جدا ... والشباب مزنقين فى بعض ومفيش حد عارف يوصل للشباك ... والبنات مفيش ولا واحدة فيهم عارفة تجيب تذاكر وعددهم كان كبير ... واللى كان بيوقف عند الشباك كان بيقعد كتير على ما يدفع وياخد الباقى وكده ... وكمان على ما يحاول يزق كل الناس اللى وراه علشان هو يعرف يعدى

أول موقف حصل ان واحد من الشباب الجدعان قام قال لو سمحتم نوسع مكان للبنات علشان يعرفوا يقفوا ... والشباب فعلا استجابوا ... لكن المشكلة لسه متحلتش ... الناس عددهم بيزيد والطابور قصدى "السلطة" اللى احنا كنا واقفينها مش بتخلص ... وتقريبا الواحد واقف بقاله ربع ساعة ومفيش فايدة.

بعد شوية جاء الموظف التانى ... قام الاتنين قعدوا يتخانقوا مع بعض شوية ... وكل ده واحنا واقفين ... اشتغل الشباك الثانى لكن لسه المشكلة متحلتش .... وفعلا الزحمة كانت بتزيد قوى

فكرت كده فى فكرة قلت طب ليه ملمش من الناس دى فلوس واجيبلهم ... يعنى بدل ما انا واقف اجيب تذكرتين ... ليه مجيبش 20 تذكرة ...
يعنى بدل ما يبقى واقف 20 واحد فى طابور وعاملين زحمة ... ليه ميبقاش واحد بس اللى واقف فى الطابور وبيجيب لل 20

بس كان فى مشكلة انه مينفعش اقول لحد هات اجيبلك ...مبقتش عارف أعمل ايه
عمال افكر ومش فاضل وقت كتير ... خلاص دورى جه
قمت اتخذت القرار ودبيت ايدى فى جيبى وطلعت 20 جنيه من فلوس حسام اللى المفروض اجيبله بيها كتاب ال "OR"... وقلت للموظف 20 تذكرة

وطلعت من الطابور وانا معايا 20 تذكرة
قمت رحت ناحية البنات لأنهم بصراحة كانوا صعبانين عليا ... وقلتلهم ...انا معايا 20 تذكرة حد عايز تذاكر ... انا لسه شاريهم دلوقتى ... لقيت الناس بتبصلى ومستغربة .... حسيت الناس بيقولوا ان انا نصاب ... قامت بنت طلعت جنيه وخدت تذكرة وواحد بعدها ادانى جنيه وخد تذكرة وبعد كده بنت تذكرتين ... والناس بدأت تتشجع انها تثق فيا انى لسه فعلا شارى التذاكر ومش بنصب على حد

لكن فى شاب كده من الشباب "الفاضية" اللى بيروحوا محطة المترو دى مخصوص علشان يعاكسوا البنات ودار بينا الحوار ده


الشاب الفاضى : على فكرة التذاكر دى من على الأرض

خوليو : يا عم عيب انا مش مستفيد حاجة
الشاب الفاضى : خلاص خليها ب 75
خوليو : انته هتستهبل ... انا لسه شارى التذاكر دلوقتى علشان الناس اللى مش عارفة تشترى تذاكر
الشاب الفاضى : لا لا انته بتضحك علينا انته بتبيعهم
خوليو (بنرفزة وزعيق) : يا عم بطل هبل بقى وخليك فى حالك ... وبصراحة كنت بفكر ارمى التذاكر فى الارض وامشى لكن الحمدلله صبرت
الشاب الفاضى : خلاص هنسيبك تسترزق
خوليو : "مش فاكر انا قلت ايه لكن كنت بزعقله وخلاص"

لكن تقريبا الناس لما سمعوا الحوار ده بدأو يشعروا بالامان وخصوصا لما لقيت بنت معانا فى الكلية بتاخد منى تذاكر وكلمت الناس انهم ياخدوا .

انا سبحان الله ... أول ما خلصت التذاكر ال 18 اللى كنت جايبهم للناس لقيت فعلا المكان بدأ يفضى والطوابير خلصت والناس راحت علشان تركب واحنا رحنا نركب المترو ونكمل طريقنا

نقدر نستخلص من الموقف ده شوية حاجات

دلوقتى لما نيجى نقع فى مشكلة ... اونتعرض لحاجة زى كده ... ممكن يجيى فى بالنا فكرة لحل المشكلة دى ... ممكن حد يقول انا مالى يعنى انا اللى هغير العالم ... انا بقولك اه انته اللى هتغير العالم ... دلوقتى لما انا وفلبينو فكرنا فى الحل ... كانت حاجة غريبة لكن ربنا وفقنا اننا ننفذ الحل ... أول ما تيجى تنفذ الحل بتاعك ... أول حاجة هتلاقى الناس بتبصلك باستغراب ايه اللى هو بيعمله ده ... لأن الناس مش متعودين اننا نحركها ... وكمان هتلاقى الاسوأ من كده هتلاقى اللى بيحاول انه يحبطك أو يتريق عليك أو انه يوقفك عن حدك ... أو يخلى الناس يبعدوا عنك ومش يساعدوك ... لكن دول لازم تتعامل معاهم بطريقة ذكية علشان تقدر تحقق هدفك

لما تيجى "تحــــرَّكــهـا" لازم تحط فى بالك انك بتعمل ده علشان ربنا ... لازم يكون عملك خالصا لوجه الله الكريم وحط فى بالك "
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ"


15 التعليقات:

Asmaa Magdi يقول...

الموقف كان محتاج بوست لوحده فعلا. ما شاء الله عليك يا خالد، ربنا يكرمك يا رب بجد و شكلي هتابع البلوج بتاعك ;)

Unknown يقول...

ده شرف ليا انك تتابعى البلوج بتاعى
وعلى فكرة المشكلة دى كانت problem Solving
وانتى استاذتنا فى الحاجات دى :D

غير معرف يقول...

موقف جميل و ان شاء الله هحاول اعمل زيك لو قابلني موقف زيه :)

غير معرف يقول...

هو الشاب "الفاضي" حب يعمل نمرتين قدام البنات اللي معاه و دي اكتر حاجه تنرفز .. واحد واقف مع كام بنت فاكر انو لما يعملوا حركتين خفه يبقي الشاب "التنين" في مظرهم, لو عليه هو عايز يعملهم "فقرة الساحر"!!
في عباره بتفول " هو اللي يقول الحق في البلد دي يبقي كوخه".
مكن في الموقف بتاع التذاكر ده نخليه "هو اللي يعمل الخير في البلد دي يبقي كوخه"!!

غير معرف يقول...

بجد حلو أوي يا خالد :]
ربنا يبارك فيك و يكرمك إن شاء الله :]
استمروا يا شباب بقى :] واحنا هنتفرّج :p:p
بس كان نفسي أشوفك و انت متعصّب :p
يبقى كده تالت مرّة تتعصّب :p
بس الراجل ده بجد ممكن ندّيله جايزة نوبل في القدرة العجيبة على الإستفزاز :]:]

Rehab Reda يقول...

bgd msa fekra to7fa rabena ygazekom kol khar yala bt3lmmona hagat helwa msa

غير معرف يقول...

يارب يحنن قلبك علينا كده زي لما حنن قلبك على البنات

غير معرف يقول...

eshta 3alek ya 5olio rabena yekremk zay ma karm gaber yarab:P
bas begd de haga 7elwa 2wee we estmer we e7na hantb3k we net3lem menk
bas kan lazem tegeb le el welad kaman :P

غير معرف يقول...

تممام
الموقف ده كويس أوي و بيفوّق شوية
ربنا يبارك فيك يا خالد

Yasmine Madkour يقول...

برافو ..
مجاش ف بالي كلمه غير برافو :)
هدي أعصابك شوية .. فيه ناس حرقة الاعصاب معاهم مبتجيبش نتيجة

============
" أول ما تيجى تنفذ الحل بتاعك ... أول حاجة هتلاقى الناس بتبصلك باستغراب ايه اللى هو بيعمله ده"
كل الانبياء و الرسل لما دعوا لله .. كانت الناس بتستغرب .. كل العلماء و المخترعين لما قالوا 1+1=2 .. الناس استغربت .. لما قالوا الأرض كرويه مش مسطحه .. و لما قالوا الأرض هي اللي بتلف حوالين الشمس والشمس هي مركز الكون .. كللللللل دوووول الناس استغربتهم و فكرتهم مجانين :)
و مش بس انك يطلع ف دماغك الحل .. بس كمان تاخد خطوه و تنفذه .. عشان -و أعتقد ذلك- إن اللي عنده حل و حتي مجربوش مره و اتنين و مليون .. يبقي ذنبه أكبر من اللي مفيش ف دماغه حل ..
بجد برافو تاني ..

غير معرف يقول...

Rabena yekremek yabny masr me7taga nas keteer zayak

ManS يقول...

مممممممم
أنا على قد ممبسوط منك من الى أنت عملتوا لكن ده مش جديد بصراحة أنا ديما باشوفك كده عاوز تغير للأحسن بس مش بالكلام بالفعل
بس انا كل الى غيظنى الشاب اللذيذ ده
ده حرق دمى وأنت بتحكيلى كده بس
عارف ياخوليو
والله انا لو ليا سلطة فى البلد ديه وعوز البلد ديه تتغير وتبقى كويسة
أول حاجة هعملها هلم الشباب الى من النوع ده وأعرف أتعامل معاهم
أصل بصراحة الى زى دول عوزين البتر والله عوزين البتر وملهمش حل غير كده

Unknown يقول...

@ منص
جزاك الله خيرا يا منص على كلامك الجميل

لكن انا مش معاك فى حتة انك عايز تبتر الشباب دول ... على فكرة الشباب دول محتاجين حاجة تلمهم ... محتاجين حاجة تطلع قدراتهم ... محتاجين اللى يهتم بيهم ... انته عارف الشباب ده ليه كده ... لأنه مش شايف هدف فى حياته ... مش لاقى حاجة يعيش علشانها ... يعنى مثلا شفت فى كاس الامم الشباب كانوا عاملين ازاى ... كانوا متحمسين جدا وبيعمل حاجات كتير لمصر ... لأنهم للاسف مش بيلاقوا اماكن كتيرة يبينوا فيها حبهم لبلدهم وانتمائهم ليها .

احنا محتاجين نعالج الشباب ونصلحهم مش نرميهم ونتخلص منهم ... لأن أعدائنا فعلا هما اللى عايزين يتخلصوا من الشباب اللى عندنا ... وعلشان كده وردولنا الاعلام بتاعهم والثقافة بتاعتهم اللى مش بتتناسب معانا وبالتالى ادت الى فساد الشباب

شكرا يا منص تانى

غير معرف يقول...

ايه يا خالد :]:] مفيش مواقف تانية واللا ايه بقى :]
ياللاا بقى عايزين مواقف جامدة كده :]

fwitema يقول...

ما شاء الله عليك بجد , ربنا يحفظك و يحميك يا رب بجد

و فعلا يلا نحركها يلا :]:]:]:]:]:]:]

إرسال تعليق