السبت، 17 أبريل 2010

[حــــرَّكــهـا] محـل الـشـــنـط

. السبت، 17 أبريل 2010

كتبت س:


كنا في Club Aldo (محل أحذية و شنط) فكانوا في المحل حاطين صورة كبيرة أوي معلقين عليها كام حذاء كدة, بس الصورة فعلا بشعة جدا, عيب أوي يحطوا حاجة زي كدة, و كمان حاطين منها كذا واحدة.


كلنا شوفناها و خرجنا وماحدش فينا اتكلّم -تقريبا من الصدمة- فوقفنا شوية برة المحل قاعدين بنرغي في أي حاجة و فجأة واحدة فينا جابت سيرة الصورة دي.


يلا نروح نقولهم عليها.
طب يلا تعالي.
لا حد يجي معاية.
لا أنا لأ مش عارفة أقول إيه !!
ممكن تقولي الصورة دي مخلة للأداب العام.
طب تعالي معايا وأنا اللي هتكلم.
أوك.

واحدة ربنا يكرمها لعامل في المحل:
لو سمحت ممكن نتكلم مع المدير؟
خير في حاجة ؟
لا كنا بس عايزين ندى feedback.
شايفين الراجل اللي قاعد هناك دة؟ روحولوا.

البنتين راحوا و قالوله علي الكلمتين اللي حفظوهم :D
حاضر يا فندم هنشيلهم حالا.

و فعلا بعدها بدقيقة كانت كل الصور دي اتشالت الحمد لله.

علي الرغم أننا فرحنا أنهم استجابوا, حاجة تزعل أوي, كام واحد دخل قبلينا المحل ده و شاف الصورة دي و سكت ؟! للأسف ناس كتير.

علي الرغم أن الموضوع مكانش محتاج غير أن الواحد يكون مركز أنه عايش في الدنيا دي و له دور فيها, و يحط في دماغه: أنا إيجابي... أنا شجاع... أنا هعمل اللي عليّ و اللي يحصل يحصل.

و كأن ربنا بيفوقني و بيفكرني إني أركز شوية مع الدنيا اللي حوليّا,ربنا بيقول فى كتابه "كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آَمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ" (110)

56 التعليقات:

fwitema يقول...

ما شاء الله عليكم بجد تصرف شجاع و ايجابي جداا ما شاء الله

و عندك حق فعلا الواحد محتاج يركز شويه

جزاكم الله خيرا بجد

Rokaya يقول...

(Y)
جزاكم الله خيرا

ويارب يبقى فى ناس كتيـــر ايجابيين كده...
هتفرق كتيــــــــــر...

ManS يقول...

nice wallhi :D

غير معرف يقول...

صوره مخلة بالاداب العامه من نحية الذوق يعنى ؟
( جزم و كدا) ولا حياء ؟

و جزاكم الله خيرا :]
دا دافع للشباب عشان تتحرك قبل البنات.
( خليتوا منظرنا وحش :D)

Unknown يقول...

لأ هما كانوا معلقين صورة وحشة من ناحية الحياء, يعنى لو ولد بص عليها ياخد سيئات (ولو بنت برضه :D:D).

Unknown يقول...

احنا حصل موقف زى كده فى الكلية.

لقيت جنب الاسانسير, فى ولد وبنت واقفين وقفة منظرها مش كويس, فناديت على الولد, وسلمت عليه وابتسمت فى وشه, وقلتله:

- يا كابتن بس, الوقفة يعنى منظرها مش كويس, وعلى فكرة هنا فى كاميرا بتصور, وممكن يحصل مشكلة.
- اه, طيب.
- أنا بقولك كده بس, علشان البنت محدش يتكلم عليها وكده.
- على فكرة انا فى سنة رابعة وعارف ان فى كاميرا.

وكشر فى وشى وسابنى ومشى.

الولد مستجابش, وبعدين حسيت ان فى حاجة غلط, قلت يمكن انا كلمته وحش, أو كان المفروض مكلمهوش, لكن بعد فترة قلت لنفسى, أنا عملت اللى عليا, ولو سكت كنت هبقى غلط.

ربنا بيقول فى كتابه العزيز
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آَمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ (110) سورة ال عمران

غير معرف يقول...

هى مكانتش مخلة بالاداب :P:P
"لا تليق بالذوق العام "
حافظ مش فاهم

~kerie يقول...

بسم الله ما شاء الله .. يا ريت كل الناس الى تلقى حاجة غلط متسكوتش عنها .. بجد بفرح اوى لما اسمع حاجة زى دى
ربنا يجزيهم خير

غير معرف يقول...

هو كشّر في وشك و مشي, لكن الموقف أكيد أثر فيه.

و البنت واحدة واحدة هتاخد بالها أن الناس الغريبة خايفة عليها أكتر منه.

ماتتصوروش أد إيه الراجل بينزل من عينية أما أشوفه واقف مع بنت, مش أدرة أستوعب هو إزاي راضلها الوقفة دي. و بالذات لو خاطبها, ما هو ما زال راجل غريب و زي ما واقف معاها كوحدة غريبة هيقف مع غيرها.

Unknown يقول...

@ غير معرف:

هو بس فى حاجة, أحنا منقدرش نحكم على حد خالص انه وقف مع بنت, او بنت وقفت مع ولد, طالما مشفناش من أى حد فيهم حاجة غلط على الأقل وهما واقفين, يبقى مش من حقنا حتى يسقطوا من نظرنا, يعنى ممكن بص نضايق منه لو كانت الوقفة مش مظبوطة, ومكانش فيها ضوابط.

وأعتقد انتى قصدك كده برضه صح ؟

Unknown يقول...

بس ملاحظتش حد علق على كلمة ان فى كاميرا هنا بتصور :D:D.

انتوا عارفين ان الكلية فيها كاميرات مراقبة على الأبواب ؟؟

غير معرف يقول...

مش أوي.

يعني حتي لو مش بيقولوا حاجة غلط, فيه حدود باردو.

الخطوبة دي لا تعني شئ, زي ما انا مش بقف يومبا مع راجل غريب, مش هقف مع خطيبي, و زي ما مش بخرج لوحدي أو بروّح لوحدي مع رجل غريب, مش هعمل كدة مع خطيبي.

المفروض الحاجات دي كلها بيبقي والد البنت موجود معاهم.

غير معرف يقول...

انت فكرتنى ياخوليو لما كنا عند مسجد رابعه ولقينا بنت واقفه مع شابين قدام المسجد ولابسه لبس مش كويس وانت رحت كلمتهم.. وقولتهم دا مسجد اللى.. بس الحمد لله استجابوا ومشوا من قدام المسجد

Unknown يقول...

@ غير معرف الأولانى:

أيوة ما انا بقول نفس الكلام برضه, أنا قلت فى ضوابط وانتى قلتى فى حدود, والكلمتين تقريبا بيقصدوا نفس الغرض :D:D.

انا اتفق معاكى فى المضمون, او مش اتفق معاكى, دى حاجة مينفعش الواحد ينكرها, ده ديننا, لكن اعتقد هو مش كده بالظبط أوى.

وعلى فكرة مينفعش تقولى الخطوبة لا تعنى شئ :D:D, الخطوبة تعنى وعد بالزواج, والوعد ده يعتبر شئ, هو اه حاجة مش بتدى أى حقوق للخاطب على خطيبته, ولكن مينفعش تتعاملى على اساس ان خطيبك ده زيه زى الراجل بتاع السوبرماركت, لازم يكون فى فرق فى المعاملة (شكل خطيبك مطلع عينك :D:D).

خلونا نتكلم فى موضوع الخطوبة فى ده فى مواضيع منفصله, فى الخطة انى اتكلم عن الحاجات دى ان شاء الله, لكن لما أقرب شوية :D:D.


@ غير معرف الثانى (اللى هو عمرو الجمل):
أحرجتنى يا عمرو :$:$:$:.

Diab يقول...

اولا: احييك على شجاعتك وقيامك على هذا الموقف (جزاكم الله خيرا على هذا الموقف)
ثانيا : الشىء الكويس التانى ان الراجل استجاب بسرعة و ده فى حدذاته كويس جدا
ثالثا:بالنسبة لموضوع الكاميرات ياخالد فده موضوع قديم اوى :D:D:D
عشان كدة مش بنكلم فيه :P

غير معرف يقول...

أنا مستنية الموضوع دة, فيه كلام كتير نفسي أقوله :D

غير معرف يقول...

انا عاوز اخطب بقى .. ادعيلى :D

Unknown يقول...

عايز تخطب فى المسجد ؟؟؟ يعنى تقول خطبة ؟؟

:P:P:P.

هدهود يقول...

كويس والله الموقف ده (بسم الله ما شاء الله )
انا عن نفسى ممكن اكون مش اخدت بالى من حاجة زى كده قصدى مش مركزة فى حكاية الصورة لو شوفتها

و موقف المدير ده كان كويس اوى بردو

غير معرف يقول...

سلام عليكم
انا بحيي البنات على جرأتهم واتخاذهم للقرار ده وتنفيذه باتمنى اكون ايجابية زيهم انا قابلت الموقف ده مرتين قبل كده لكن مقدرتش اعمل حاجة مش عارفة لاه . المرة الاولى فى(محل ملابس رجالى مع اخويا)كان فى poster كبير عبارة عن صورة مش محترمة بس مش باينة قوى انا علشان كنت باتفرج على الديكور. اللى عملته اول ما شوفتها خرجت وسبت المكان ماكنش عندى اى تعليق واللى حساته من اخويا انه ماشفهاش فما قلتش حاجة والمرة التانية كانت فى (محل ملابس بنات)بس كان كل اللى واقفين شباب وبعدين حاطين شاشة عرض صغيرة فى وش الباب عليها عرض ازياء بس..مش كويس كل اللى عملته انى لفيت وخرجت بصراحة ماكنش ينفع اعمل حاجة لكن فى المرة الاولى كان على الاقل اقول لاخويا بس كنت سلبية جدا
انا من النوع اللى هو ماليش دعوة ربنا يهديهم لكن مش جريئة او مش واثقة فى نفسى انصح حد

سلمى

غير معرف يقول...

وبعدين ده وقت كلام فى خطوبة ركز فى المذاكرة انت وهو وهى عندنا مشاريع وامتحانات


سلمى

غير معرف يقول...

@ غير معرف
يمكن عشان مش حاسة اد اه حتاخدى ثواب و اللى حتعمليه ده حيفرق كتير جدا فعلا الاول احنا كنا مترددين و زى ما مكتوب فوق مكنتش عاوزة اكلم بس اول موقفت ادام المدير عادى خلاص و الحوار مشى
هو اللى اتعلمتو من الموضوع ده
" متستناش حد يصلح و نقول وانا مالى و تخيل نفسك المسؤل"
فعلا لو كل واحد تخيل نفسه انه مسؤال عن كده عمره محيسكت

غير معرف يقول...

على فكرة إسمة Club Aldo مش Aldo Club
:P:P

حلو أوى الموضوع والإيجابية دى أجمل حاجة فى الدنيا ومن سمات المسلم الحق إنة لما يشوف حاجة غلط يوقل على طول علشان تتصلح ولو متصلحتش أهو يبقى الواحد عمل اللى علية

Gehad يقول...

احنا بنشوف كل يوم مشاهد مش كويسة كتييير فى الجامعه واحنا مروحين . والله بفكر كذا مرة اروح اقولهم كده ميصحش .. بس بخاف من الحقيقة رد الفعل لان انا معرفش اللولد والبنت دول رد فعلهم ايه . فى ناس بتكون قاعدة على استحياء لما حد يقولها كده عيب البنت او الولد بيتكسف من نفسه ويستجيب لكن فى ناس للاسف بيكونوا ردود افعالهم فظيعه وممكن يمسكوا فى خناقك وكمان انا اتحرج جدا اتحط فى الموقف ده
فالموضوع محتاج شجاعه جامده جداااااا

lolo يقول...

ما شاء الله بجد ان في ناس ايجابين كده ربنا يبارك
انا كمان اتحكالي عن موقف شبيه بس محل نظارات :D بس الحمد لله برضو استجابوا و شالوا الصور ربنا يهدينا جميعا

أحمد لطفي يقول...

بجد ما شاء الله
شجاعة مش عند أي حد

غير معرف يقول...

خوليو طب ما ممكن الولد اللي كان واقف مع البنت يطلع اخوها عشان كده كشر في وشك D:

Unknown يقول...

كان ممكن ببساطة يقولى انا أخوها, مش يقولى انا فى سنة رابعة.

ومعلش يعنى محدش بيقف مع اخته بالمنظر اللى انا شفته ده, المنظر ده مينفعش غير لو مراتك بس, اختك حتى مينفعش.

غير معرف يقول...

اللهم اهدنا واجعلنا سبباً لمن اهتدى

غير معرف يقول...

و لا ينفع مراتك
تقف مع مراتك في البيت إنما في مكان عام كل واحد يلزم حدوده
و الناس هتعرف ازاي انها مراته و لا هتيجي تسأله مثلاً !

Unknown يقول...

@ غير معرف:

أنا أقصد على الوقفة عامة, مقصدش المكان, وطبعا المفروض الناس تخلى بالها يعنى, أتفق معك.

بس ايه يلزم حدوده دى :D:D, بالراحة شوية على الناس :P:P.

Esraa Ibrahim يقول...

بصراحه شجاعه كبيرع لا يتمتع بيها الكثيرون.
أتمنى اننا نكون سبب فى تغيير الأخطاء اللى بنشوفها وقبل ده كله نكون سبب فى تغيير اخطائنا احنا .

جزاك الله كل خير

غير معرف يقول...

الصحبة الصالحة تجعل الصعب سهلاً هيناً :))

غير معرف يقول...

المشكلة دلوقتي ان احنا بنحس اللي عمل كده ده يبقي انسان ايجابي ومحصلش, بس المفروض لو شوفنا حاجة زي كده هتبقي مسؤولية علينا هنتسأل عنها.مين هيصلح غيرنا يعني؟وخاصة ان بايدينا نصلح وببساطة.
يعني انا عن نفسي لما اشوف حاجة كده ببقي عارفة كويس جدا اني المفروض اكلم بس مش بكلم وببقي في موقف سلبي مفيش بعد كده!وكذلك مثلا لو ركبت ميكروباص وفي حد بيدخن او...

طيب ممكن نتحرك مع بعض وكل واحد يجي يقول انا انهارده كنت ايجابي ,بس كده عدد الغير معرفين هيزيدوا وخالد هيضايق بس في سبيل الاخلاص بقي P:

اهم حاجة واحنا بنكلم نكلم بذوق جدا وبابتسامة:)

Unknown يقول...

@ غير معرف:

فكرة حلوة, ممكن أبقى أحط حاجة كده فى المدونة الناس تكتب فيها الحاجات الايجابية اللى عملوها فى يومهم, بحيث تبقى حاجة متجددة, وسهل أن كل الناس تشوفها, والحاجات اللى تتكتب فيها تبقى قصيرة.

مع أنى مقتنع أن الموضوع مش بيضر الأخلاص أوى لكن ما علينا (هما بيقولوا "حجة البليد مسح السبورة" وعلى كلامك دلوقتى ممكن نقول "حجة الغير معرف اللهم ارزقنا الاخلاص :P:P:P").

غير معرف باردو :D يقول...

حكاية الإخلاص دي ممكن فعلا زي ما بتقول أحنا مش بنحكي عشان نقول انا عملت كدة, أحنا بنحكي عشان نشجع الناس التانية.

يعني مثلا كان حد بيتكلّم عن الإخلاص و بيقول:
لو فيه حلقة كبيرة و حد حط في النص صندوق صدقة عشان الناس تتصدق و كلهم قاعدين بيتفرجوا عليه يعني كلهم مكسوفين أو مش متشجعين, أنا ممكن أقول: هتصدق بعدين و ماحدش شايفني, أكيد مش هقوم وسط الناس دي كلها و تشوفني. بس في الموقف دة محتاج أن حد يقوم و يحط صدقة أدام الناس عشان تشجع الناس التانية.

فأحنا هنا عندنا ميزة أن أنا هحكي بس مش لازم الناس تشوفني عشان أحنا علي النت :D يعني لازمتها إيه أقول اسمي و انا عندي امكانية اني ماقلش.

و حاجة تانية:
أنا النهاردة و أنا بحكي الموقف دة باسمي, كان نيتي ان الناس تتشجع و تعمل زيي.
بس أحنا كلنا بشر و غصب عننا هنلاقي... الله الحكاية بقت حلوة, أعمل موقف إيجابي و أروح أحكيه و الناس تقولي شاطر :D

غير معرف يقول...

انا معاكو اننا المفروض نكلّم
يعني مثلا لما ابقي في تاكسي ومشغل اغاني بقوله وغالبا بيبقي راجل محترم وبيستجيب.
طيب دلوقتي لو انا في ميكروباص او ميني باص ومشغل الصوت علي اخره مش بعرف اتصرف! حتي لو اكلمت صوتي مش هيوصل واللي حواليا اغلبهم رجالة, بتبقي حاجة وحشة اوي:(

Unknown يقول...

@ غير معرف:

انتى قوليله بس بأسلوب كويس, لو استجاب كان بها, مستجابش يبقى انتى عملتى اللى عليكى وأخدتى الثواب.

وانتى بتقولى بيبقى فى رجالة, حتى لو فى رجالة ايه المشكلة, انتى لو عملتى كده وهما قاعدين:

لو فى حد مش متشجع, هتشجيه و تعلميه الايجابية وتاخدى ثوابه.
لو واحد فيهم مش واخد باله تفكريه وتاخدى ثوابه. لو واحد سلبى وبيقول انا مالى ده بقى تعليمه "الرجولة", وبرضه تاخدى ثوابه.

غير معرف يقول...

كل ده قريبا لسة مجتش :( بقالها 3 ايام !!

Unknown يقول...

قريبا مش دلوقتى, قريبا بعد الامتحانات ان شاء الله :D.

هو أنا بدأت الاعلان عن الموضوع ده دلوقتى, علشان نسبة الناس اللى بتدخل على السايت أيام الامتحانات بتكون كبيرة جدا, فى المقابل بعد الامتحانات نسبة دخول الناس بتكون قليلة جدا.

فقلت انزل الاعلان من دلوقتى, بحيث أكبر قدر من الناس يشوفوه, علشان بعد لما نخلص الامتحانات الناس يبقى عندها خلفية أن هيبقى فى حاجة زى كده.

المفروض فى الفترة القادمة ان شاء الله فى التوقيع هيبقى فى شوية تفاصيل عن الحكاية دى, انتظرونا :P.

بس كويس, طلعت بعرف أعمل دعاية :D:D:D.

غير معرف يقول...

بس كده غلط علي اللي نسبة الفضول عندهم مرتفعة P:
اه مبروك طلعت بتعرف تعمل دعايا, وانا هبطل ابص علي الدعاياP:

غير معرف يقول...

على فكرة كان المفروض قبل الدعاية تكتب ممنوع اقتراب اصحاب نسب الفضول المرتفعة ....
عشان تزود فضولهم اكتر >:) (ده ايموشن راجل شرير بقرون :) )

على فكرة انا غير معرف غير اللي فات
ربنا يعينك على غير المعرفين =))

غير معرف يقول...

غير معرف تالت حرام عليك راعي الناس الفضولية اللي زيينا مش بيعرفوا يستنوا 3 اسابيع :D كدة غلط علينا بحق و حقيقي
ماتعملش كدة تاني :P

غير معرف يقول...

و كمان بتقول في تفاصيل هكتبها في الفترة الجاية
كدة كتير اوي :D

Unknown يقول...

ده بعض مما عندكم :P.

مش كل واحد فيكم يدخل يرد بغير معرف كده, وهو مبسوط :P:P.

دوقوا بقى شوية من اللى بدوقه :D:D.

غير معرف يقول...

مش المفروض - أسروا الخطبة وأَعْلِنُوا النِّكَاحَ- ما شاء الله انت بتسعي ان الناس كلها تعرف :D

غير معرف يقول...

اممم اللى انا فهمته انه هيكتب موضوع عن الخطوبه بس اكيييييييييييد مش ان هيحصل خطوبه قريبه خااااااالص :D:D

و بعدين ايه علاقة محل الشنط بالخطوبه ؟؟؟ :D

Unknown يقول...

@ غير معرف قبل الاخير:

هو الحديث ده ضعيف, وخصوصا الجزء بتاع أسروا الخطبة, ومفيش مشكلة خالص من اعلانها, انما الجزء بتاع أعلنوا النكاح فده صحيح, بل شرط من شروط الزواج.


@ غير معرف الاخير:

ماشى صح هيتكب مواضيع ان شاء الله, بس مين قالك ان بقية كلامك صح :P:P.

غير معرف يقول...

لوول يا معرف اخير الخطوبة شكلها هتبقي في محل الشنط :P

غير معرف يقول...

Tab 2ol ba2a enta fe3llan hat5tob 2orayeb wlla hatkteb mawdo3 3an el 5toba ????

:P :P :P

غير معرف يقول...

لوووووووووووول عليكم بجد
طب ما تسهلنا الإجابة علشان الفضوليين وتقول أول حرف من إسمها إية ؟ وهل هية معانا فى الكلية ولا لأ ؟

شفتم أنا إزاى مش فضولى :p

Unknown يقول...

الأسألة دى من برة المنهج :P:P.

هو كل اللى أقدر أقوله دلوقتى, أن بعد الامتحانات هيتكب مواضيع عن الخطوبة ان شاء الله, وهحاول انها ان شاء الله تكون شاملة وأسلوبها كويس.

وبعد الامتحانات لأن دى أنسب فرصه ممكن يتكتب فيها عن الموضوع ده, بسبب:

1) الموضوع ده محتاج الناس تكون فى اجازة علشان مش نشغلهم عن الدراسة أو كده, وانا شايف ان دى انسب اجازة بالنسبة لى للكتابة, ومناسبة للناس انها تقرأ.

2) عايز ألحق الناس اللى فى دفعة سنة رابعة قبل ما يتخرجوا, ممكن معرفش أوصلهم بعد كده.

3) أسباب أخرى :P.


وان شاء الله لو حصل زى ما بتقولوا أكيد ان شاء الله كل الناس هتعرف يعنى :D:D, لكن معنديش أى معلومات اخرى يمكن الادلاء بها فى الوقت الحالى :P:P.

غير معرف يقول...

طيب الف مبروك ليك :) وعقبالنا كلنا P:
بس اوعب تكون مخترتهاش كويس P:

غير معرف يقول...

بردوا كده كتيييييييييييييير
انا فضولي زاد عن حده
ودخل ف مرحلة خطر
ممكن اجي ف الامتحان بدل ما اكتب اسمي مثلا
او بدل ما احل
اكتب ماذا سيكتب خالد ف مدونته عن الخطوبة
واكون حيرانة ومحتارة
وكده تشيل ذنب الناس اللي مش هتركز ف امتحانتها بسببك
ربنا معاك
الحق بقة اكتبه قبل الامتحانات
انا بس بشجعك تكتبه اسرع
مش مشكلة الامتحانات كده كده ضايعين فيه
على فكرة انا غير معرف اللي كتب (ايموشن واحد بقرون)
معاك ربنا على غير المعرفين
افتكر بس انا بدعيلك اد ايه ربنا يعينك على هؤلاء البني ادمين
وحاجة جت ف دماغي
مش خايف نكون عفاريت؟؟؟
وانا اولهم :)

امضاء
غير معرف :P

Unknown يقول...

عفاريت :O !!

سلام قولا من رب رحيم :D:D.


خلينى أديكم فكرة عامة عن الموضوع علشان الفضول بس :]:].

المواضيع هتتكلم عن الخطوبة, وهتتكلم ازاى الواحد ممكن يختار البنت اللى يخطبها, والبنت على اى اساس توافق على العريس اللى يتقدملها, وايه اللى المفروض يتعمل فى فترة الخطوبة, المفروض الفترة دى هدفها ايه, وايه الحاجات اللى ينفع تتعمل فى الفترة دى وايه الحاجات اللى مينفعش انها تتعمل, وايه بعد الخطوبة (العقد), وايه الفرق بين الفترتين وأهدافهم وكده.

هدف الموضوع أن أولا نساعد الناس ونعرفهم بالطريق الحلال للعلاقة بين الولد والبنت, وفى نفس الوقت هنتناقش فى اسباب تأخر الزواج فى بلادنا وتأثيره على المجتمع, وازاى نقدر نعالج الموضوع ده.

أنا مكنتش متخيل أن اللى انا عملته ده ممكن يضر حد, لو كده خلاص أنا ممكن اشيل الاعلان وانسوا الموضوع ده خالص, وكل واحد يركز فى مذاكرته.

أنا عايز حد من العفاريت دول يقولى بجد, لو الموضوع ده مأثر على المذاكرة أو شاغل حد يقول علشان حرام نأذى حد يعنى.

غير معرف يقول...

لا ان شاء الله مش بتأذي حد من اخوانك البني ادمين....
بس من العفاريت كان فضولهم اقوى
ومش هتأذي حد لو دعيتلهم ربنا يهديهم ويقويهم
انا عارف ان كليتكوا دي ربنا مع اللي دخلها
وبعد كده انا هيكون ليا امضاء موحد
عشان مبقاش غير معرف:]:]

امضاء
العفريت الغير معرف :D:D:D
:P

إرسال تعليق