الأحد، 4 أبريل 2010

واحــــدة بــتــحــبـك أوى

. الأحد، 4 أبريل 2010

بكلم زيكاس على ال mail, وبخلص شوية حاجات على الكمبيوتر, أخواتى قاعدين فى نفس القودة, كل واحد مشغول بحاجة, وماما كانت بتعمل حاجة فى البلكونة وبتتكلم مع اخواتى.

بس يا ماو, هو ده الموضوع.
طيب بالله عليك يا زيكاس أدعيلى.
قشطة يا جامد.

الموبايل قعد يتهز جنبى, اكيد ده SMS, انا مبحبش الموبايل يعمل صوت لما تجيلى رسالة, يمكن واحدة تبعتلى رسالة ولا حاجة على رأى بابا (أكيد مش للدرجة دى :D).

ده أكيد زميلى اللى بيبعتلى كل أسبوع رسالة فيها حديث شريف, والله جزاه الله خيرا, فتحت الرسالة ويا ريتنى ما فتحتها.




ده كان مضمون الرسالة
حبيبى انت عامل ايه ؟؟
يا رب تكون بخير.
أنا واحدة بتحبك أوى.

أنا اتصدمت, والمشكلة الكبيرة, مش عارف أبين تعابير وشى, علشان لو حد لاحظ, هتبقى مشكلة, وبعدين مين دى اللى ممكن تبعتلى رسالة زى كده.

هو أنا ايه اللى بيحصلى ده يا زيكاس.
فكك يا ابنى, اعتبر ولا كأن حاجة حصلت.
ولا حاجة حصلت ازاى, هو ليه أنا بيحصل معايا ده كله ؟؟
كل اللى أقدر أقولهولك متشغلش بالك بالحاجة دى.

ورسالة زى دى متجيش غير وماما واخواتى قاعدين ؟؟  أنا دماغى بتجيب يمين وشمال, لازم أتصل وأعرف ايه اللى بيحصل ده, لكن ازاى وماما قاعدة قدامى ؟؟

بعد شوية الموبايل بيرن, ياللهول, نفس الرقم اللى بعت الرسالة هو اللى بيتصل, أكيد مش هرد قدام العائلة كلها على واحدة بعتتلى رسالة بتقولى انا بحبك قوى, قمت عملت الموبايل صامت, وكملت اللى انا بعمله على الجهاز, وحاولت أكون طبيعى, بس فى الغالب كان واضح ان فى حاجة.

بعد شوية التليفون رن مرة تانية, نفس الرقم, أكيد فى حاجة غلط, مهو لو واحد صاحبى وبيحاول يرخم عليا أكيد مش هيتصل بيا علطول, الطبيعى ان انا اللى اتصل بيه وهو اللى ميردش, مش هو اللى يتصل أكثر من مرة, المهم عملت نفس اللى عملته المرة اللى قبلها, الموبايل صامت وكملت, ولكن, لاحظت ان ماما واقفة قريب من الستارة.

ايه يا ماما فى ايه (بتراقبينى ولا ايه ؟؟ شكلك هتعرفى :S:S).
لأ مفيش حاجة.
الموبايل رن مرة ثالثة, مش معقول كده.
ايه يا اينى مترد ؟؟
ايه ؟؟
ايه مش بترد ليه ؟؟
لأ مهو هيتصل تانى (مش لاقى حاجة أقولها).

مجدى اتصل بيا على تليفون البيت, وأنا بكلمه لقيت الموبايل رن مرة رابعة, قلت استغل الفرصة, وأعمل حركة صايعة, علشان محدش ياخد باله.
ايه يا عم مجدى خلاص مش كل شوية ترن.
ايه بتقول ايه ؟؟
يا عم بطل رخامة بقى.
رخامة ايه يا ابنى مش فاهم حاجة !!
طيب خلاص عرفنا أقفل بقى, انته بارد.
انته عبيط يا ابنى ؟؟

بعدها قمت قفلت الموبايل, من غير ما حد ياخد باله, أعتقد كفاية لحد كده.

قاعد مش على بعضى, وعايز أقوم أنزل أتصل وأشوف مين ده, يا ربى ارحمنى من اللى بيحصلى ده, ماما شكلها حست أن فى حاجة, قمت أشرب مياه وانا مطمئن شوية ان التليفون مش هيرن وانا بعيد عنه, لأنه مغلق.

الموضوع فضل شاغلنى حوالى ساعة, وبعدها قدرت أعرف بالصدفة البحتة مين اللى بعت الرسالة دى.

ماما كانت اشترت موبايل وخط جديد, وهى اللى بعتت الرسالة, وهى اللى كانت بتتصل بيا وهى قاعدة جنبى, ولما كانت ورا الستارة مكانتش بتراقبنى, انما كانت بتخبى الموبايل وهى بترن عليا.

ماما متعمليش كده تانى.
ههههههههه, وعمال تقول لصاحبك بطل تتصل :D:D, وبعدين قفلت الموبايل.
أعمل ايه بس.
طيب ومردتش على الرسالة ليه ؟؟
يعنى أرد أقول ايه ؟؟
ترد تقول وانا كمان بحبك أوى.

وانا بكتب الموقف, افتكرت كمية المشاعر المتلخبطة اللى حسيت بيها فى نفس الوقت.
بس عرفت قد ايه هو جميل ان يكون فى واحدة بتحبك أوى.

60 التعليقات:

غير معرف يقول...

أنا كمان بحبك أوي

أبومسلم

Unknown يقول...

أنا قصدى باخر جملة انى اشير للأمهات, علشان فى واحد اسمه مصطفى (:P) فهم غلط :D:D.

اللى عنده تعليق على القصة يقول, وعايز أعرف الناس حسوا فعلا ان الموضوع بجد ؟؟ او حد تخيل ان الموقف ممكن يكون كده ؟؟

Manshy يقول...

لأ حركة جامدة جدا :)

Unknown يقول...

وانا كمان بحبك أوى يا ابو مسلم :D:D.

أوعوا حد غير معرف يقولى انا بحبك أوى :P:P.

"NASR" Da Computer scientist يقول...

ana lw 7asaly elmawkef dah awel 7aga 7ategy fe dema9y en mmken ykon 7ad ba3at elresala le rakam 9alat aw n2al elrakam 9alat masalan w 3al asas dah byetesel w kda bs akid 7afks lel mwdoo3 y3ni :D:D

Unknown يقول...

أصل اللى حصل, ان كان فى واحد فى نفس الوقت بيحكيلى ان فى موقف شبه كده حصله, وانا كان قبلها بكام يوم حصلت حاجات رخمة برضة.

MEMO يقول...

تصدق ان انا غلطان انى رجعتلك الفلوس
..
بقى انت يتعمل فيك كده وعاملى حدق .. طب تصق انى هسلط صحابك عيك واخليهم بقى يشتغلوك بجد لحد ما تغير رقم تيفونك ومش بعيد تغير بيتكم كمان
وشوف بقى صحابك اللى هنا بيعزوك ازاى ونفسهم يعملوا معاك اى حاجة يعبروا بيها على اللى جواهم

Unknown يقول...

LOL @ Memo:
أعمل ايه بس يا ميمو, ماما لعبتها صح :D:D.
بالمناسبة ميمو ده عمى مش ميمو بتاع الكلية.

إنسان جديد يقول...

looooooooooool

بس تعرف أنا لو مكانك, كنت قريت الرساله بصوت عالي بكل ثقه, وأقول بعديها أما نشوف ميين اللي بتبعتلي رسايل حب دي و أتصل وانا قاعد وسطيهم عادي جداااً, و لو لقيته مقلب عادي بقه منا موقعتش فيه, و لو الموقف حقيقي, قفشه سهله جداً يعقبها نصيحه أو تهزيئ و بلوك للرقم و عوداً محموداً للمذاكره و المشاريع, و دمتم سالمين. بس انت لازم تشكر مامتك كتييير على الريفريشمنت اللي وسط المذاكره ده بجد

Unknown يقول...

بالمناسبة الكلام ده حصل فى شهر 12 سنة 2009, يعنى من 4 شهور تقريبا.

ManS يقول...

الله عليك ياحبيب والديك :]:]

Unkown يقول...

(Y)

Unknown يقول...

لووووووووووول, خلصنا من غير معرف طلعلنا Unkown :D:D:D.

Ahmad Farid يقول...

nice one. And you can disable comments from anonymous users I guess.

غير معرف يقول...

و انا كمان بحبك اوى اوى اوى.

Unknown يقول...

7elwa ya 5olio :D :D .... wana kman b7bk awi :D :D

fwitema يقول...

انت لما قلت انظرونا قريبا بالعنوان ده توقعت انها حاجه عن الأم


بس لما بدأت اقرأ الموضوع اتخضيت من الموقف و قعدت اقول يا عيني يا ابني ايه الموقف الوحش اوي ده

و يا تري هيحصل ايه !!!

و في الاخر بقي الصراحه ضحكت و تخيلت الجمله بتاعت
متعمليش كده تاني .. و انت بتتنفس الصعداء و ايدك علي قلبك :D:D:D

ربنا يخليهالك يا رب و يباركلك فيها و يبارك فيك ليها :D

Unknown يقول...

@ احمد فريد:

شكلى مي هيبقى قدامى غير كده :D:D.

Unknown يقول...

غير معرف ده ميمو على فكرة :D:D, علشان الشيطان بس :D:D.

Diab يقول...

على فكرة انا كنت هاعمل زى ما قال "انسان جديد"
خليك واثق من نفسك يا معذب قلوب البنات ,...يا روميو العصر,يا دونجان عصرك :D:D:D:D
بس على فكرة الحركة ده جامدة جدا :D

Unknown يقول...

يا عم انا لو كنت عملت زيه كان البيت هيتقلب عليا.

ويقعدوا يقولولى ايوة يا عم الشيخ وبتاع :D:D, وكل شوية بقى هزار من النوع ده, ودى حاجة مش لطيفة خالص :D:D.

Esraa Ibrahim يقول...

ههههههههه موقف صعب أوى ربنا يخلي مامتك ليك ويخليك ليها.

غير معرف يقول...

وٍآنـآ كمــآن بحــــبك

Unknown يقول...

قشطة عليك, انته كمان اتقفشت :D:D.

انتوا ما بتصدقوا تلاقوا زيطة علشان تزيطوا :D:D, مش هحكيلكم على حاجة تانى :P:P.

غير معرف يقول...

ايه يا معلم كل الناس اللي بتحبك دي. أنا كده مش هلاحق على حل المشاكل. ربنا يعينك ويعني

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بجد بجد يعني .. هههههههههههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

موقف حلو بجد

ربنا يثبتنا و اياكم

SomeOne يقول...

7araka gamda gedannnnnnnnnnnn !! :D:D:D:D ana hb2a a3melha f l nas :D:D .. bs ana sada2t l mwdo3 w t5ylt eno hykon mn wa7da bt7bk :D :P

Unknown يقول...

مهو كده فعلا من واحدة بتحبنى :D:D, ولا الامهات دول حبهم لأولادهم مش بيتحسب ؟؟

emytone يقول...

صدقت ، ما أجمل إن يكون فى حد بيحبك قوى ، وكمان تبقى عارف إنه بيحبك من غير سبب مش عايز منك حاجة حتى لو إنت ما بادلتوش بنفس القدر من الحب .
فهكذا يحبنا والدينا أمى وأبى رضى الله عنكما وجعلنى فى مرضاتكما وسبب فى إسعادكما ، وعايزة أسأل سؤال ليه لما تيجى سيرة الحب لازم يبقى ولد وبنت ، هو طبعا حاجة عظيمة لما تبقى فى ميعادها ومكانها الصح لما ربنا يريد ، ليه بدل مانقعد ننتظر ذلك الشخص الذى سنحب طيب ما ندى طاقة الحب القوية دى لليستهلوها دلوقتى أمى وأبى كم هما فى حاجة إلى حبى وإهتمامى وأيضا عائلتى . فنحن بقصد أو بغير قصد ننشغل عنهم فيجب علينا ألا نقول هما عارفين إننا بنحبهم دول بابا وماما لأ لازم دايما نقولهم بنحبكم قد إيه إنتوا سبب سعادتنا وراحتنا ومش بالكلام وبس والأفعال كمان.
جزاك الله خير لتذكيرنا بأعظم وأطهر حب فى الدنيا حب الأم لأبنائها وحب الوالد أيضا لأبنائه.
فلكل أم وأب رضى الله عنكما بقدر ما تحبوا أولادكم.
والسلام ختام

غير معرف يقول...

انا توقعت انه يكون حد من اخواتك,بس في نفس الوقت لو مش منهم يبقي عادي,ما اكثر المعاكسات علي الموبايلات خصوصا بعد موضوع الرسائل المجانية.

غير معرف يقول...

يانهار ابيض يا خوليو أنا قلت أنت بظت ولا ايه P:
علي فكرة أنا لو مكانك هموت وأعرف مين اللي أتصل عشان أنا فضولي جدا طبعا هازل أصلي (قال يعني ) وهتصل بالرقم بس هيبقي شكلي ..... أما أمي ترد عليا وتقولي مبتصليش ليه :)

غير معرف يقول...

بس علي فكره موقف جااااااااااامد
بس حاجه غريبه ان ولد يعمل كده ويتكسف
ثبتك الله

RoOoka يقول...

هو فعلا موقف !!!!!!!!
اصل انا مجرباه...بس كانت واحدة صاحبتى وبعتت الرسالة الفجر وكان النص !!!!! بس انا معرفتش ان هى علطول "اكيد مش هاتصل اسأل مين" كنت هاموت واعرف بس الرقم وصل للى بيبعت ازاى P:
بس ساعة ما عرفت انها هى !!!!!!!!
المضحك بقى انها مكنتش بتشتغلنى, هى كانت فاكره انى معايا الرقم P:
بس الواحد بيفتكر المواقف دى ويضحك بعد كده على رد فعله D:
ربنا يخليلنا كل اللى بيحبونا ويقدرنا على اسعادهم دايما...

!!!! --> جزء من النص محذوف P:

Unknown يقول...

@ غير معرف:

لأ مكنتش متوقع أبدا أن اخواتى ممكن يعملوا كده, اختى مش معاها موبايل, وأخويا مش هيعمل كده انا عارف.

أنا ساعتها شكيت فى كل أصحابى, وكمان ان الرسالة مش انا اللى مقصود بيها, لأن انا واحد النمرة دى من واحد صاحبى من 3 سنين, ولسه لحد النهاردة ناس بيتصلوا بيه على النمرة اللى معايا لما يكون قافل موبايله :D:D.


@ غير معرف:
:D:D.

@ غير معرف:
ربنا يثبتنا جميعا.

Yasmin يقول...

هههههههههههه
موقف جامد جدا
مامتك دي ست عظيمة :D

Unknown يقول...

7ekaya gamda ya 5olio :D:D:D
w ana begad ba7ebak fi allh

Unknown يقول...

جزاك الله خيرا يا علاء :D:D, أحبك الذى أحببتنى فيه.

غير معرف يقول...

جزاك الله خيرا يا5olio
بس ياترى لو كانت فعلا واحدة معجبة بيك وبتحبك
كنت هتبقى مبسوط !!
اتوقع اه
اللهم وفقك في حياتك
تحياتي

Unknown يقول...

لأ يا أفندم انا اتوقع لأ.

ويا ريت محدش يتكلم فى المواضيع دى معايا بالاسلوب ده, لأن انا لا أقبل هذا الأسلوب.

غير معرف يقول...

اسف يا خوليو مش كنت أأقصد

بالتوفيق في حياتك ان شاء الله

msh m3rofa يقول...

:D:D:D
msA mamtk 3mlt 7rka gmila awi :D ...
ana isA nawya a3melha m3 3iali mstqbln isA :D:D
(Y) take care of her

غير معرف يقول...

من اول ما شوفت العنوان وانا عارفة انك هاتتكلم عن والدتك لانك حد محترم
ما شاء الله ربنا يخليهالك ويجمع بينكم فى حب دايما انا بحب ماما قوى بس مش باعرف اعبرلها. ساعات بابقى نفسى ابوس ايدها قوى علشان تعرف انى فخورة بيها بس بابقى مكسوفة منها لكن هى عارفة انى بحبها قوى ونفسى ربنا يقدرنى واريحها
ربنا يخليهم لنا هما اغلى حد فى حياتنا واكتر حد ممكن يحبنا فى الدنيا كلها

سلمى

غير معرف يقول...

"ساعات بابقى نفسى ابوس ايدها قوى علشان تعرف انى فخورة بيها بس..."

أنا كمان يا سلمي عندي نفس المشكلة دي, بس مش ببقي مكسوفة منها, مش عارفة مش بقدر ليه, يمكن عشان ماتعودتش علي كدة و أنا صغيرة و يمكن بكسف من أخواتي, مش عارفة... حاولت أعملها كتير و بالذات أما أسمع حاجة عن بر الوالدين أقرر إنها هتبقي حاجة عادية بالنسبالي بس مش عارفة ليه مش بقدر :(

Unknown يقول...

@ سلمى & غير معرف:

أنا لما كنت صغير, كنت بشوف والدى ووالدتى بيبوسى ايد جدى (الله يرحمه).

لما كبرت بقيت الحمدلله ببوس ايديهم علطول (أنا وكل أخواتى), لأن بابا عمل حاجتين, أولا احنا شفناه بيعمل كده مع أبوه, والحاجة التانية هو من واحنا صغيرين كان بيشجعنا على كده.

ودايما كان بيبقى صعب عليا انى ابوس ايديهم لما يبقى حالى مع ربنا مش قد كده, ودايما لو بست ايديهم قبل ما انزل ربنا يسهلى كل حاجة, لأن رضاهم عنى من رضا ربنا.

أنا كنت متخيل ان محدش هيقدر يعمل كده الا لو كان متعود من وهو صغير, لكن ليا واحد صديقى أول ما التزم بقى بيبوس ايد والده ووالدته علطول (مكانش متعود ولا حاجة أهو), بس مش قادر أوصفلكم قد ايه باباه وماماته بقوا شايفينه حاجة كبيرة أوى, وبقوا بيحبوه اكتر, وبقوا فخورين بيه اكتر وأكتر.

بصوا, فكروا فى الاتى:
1- لو انتى عملتى كده, ده هيسيب أثر عميق أوى عندى والدك ووالدتك, همّا من جواهم هيتأثروا جدا.

2- تخيلى هما هيكونوا راضيين عنك قد ايه, وربنا هيكون راضى عنك قد ايه.

3- "من سن سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها إلى يوم القيامة" متتكسفيش من اخواتك, بل بالعكس, كونى قدوة ليهم, هما لما يشوفوكى بتعملى كده, مع الوقت هيعملوا زيك وهتاخدى ثوابهم ان شاء الله.

4- ان شاء الله لما تكونى مكان والدتك وعندك أولاد, هيرزقك أولاد يبروك زى ما بتبرى والدتك, وعلى قد ما هتخلى والدتك راضية عنك, ربنا هيرزقك بأولاد ترضى بيهم وببرهم.

5- الموضوع ده هيقرب والدك ووالدتك منك أكتر, هيحبوكى اكتر, وهسيمعولك أكتر, وهيفهموكى اكتر.

6- متحطيش فى بالك انك علشان انتى مش متعودة من وانتى صغيرة يبقى مش هتعرفى, والدليل قصة زميلى.

7- ممكن يكون الموضوع صعب فى الأول, بس هتحسى بلذة كبيرة بعد كده, وهيبقى صعب عليكى تبطليه, تخيلى نفسك كده وانتى دلوقتى تخلعى الحجاب, أو تبطلى صلاة, هيبقى الموضوع ده بالنسبة ليكى زى الفروض بالظبط.

أنا مستنى بقى انكم تقولوا انكم خلاص قدرتوا تبوسوا ايادى والدتكم ووالدكم.

غير معرف يقول...

شكرا جزيلا
كنت زمان بابوس ايد بابا الله يرحمه بس كنت صغيرة قوى وكان بيبقى فرحان بيا ان شاء الله اتجرأ واعمل كده مع ماما علشان تعرف انى بحبها قوى وانتى كمان يا غير معرف اتشجعى واعمليها وربنا يخليهم راضيين عننا دايما وربنا يرضى عننا جميعا يارب
جزاك الله كل خير يا خوليو وربنا يكرمك يارب

سلمى

Unknown يقول...

@ سلمى:
تمام, انشرى بقى الفكرة بين زمايلك, وقوليلهم قد ايه ده فرق معاكى.

@ غير معرفة:
انتى كمان هتقدرى تعملى ده, والشيطان مش هيقدر يضحك عليكى أبدا.

غير معرف يقول...

جزاكم الله خيرا, و إن شاء الله أعرف أواظب علي كدة.

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا جربت امبارح روحت بوست ايد ماما
رغم اني صحيح
على طول بقولها بحبك جدا
وعلى طول بروح ف حضنها
بس بجد كان احساس مختلف جدا
وانا وهيا اعدنا نعيط
بجد لازم الكل يجربوا
احساس سبحان الله فوق الوصف

غير معرف يقول...

مش عارف اقولك ايه
بس بجد انا كنت بخش عندك عالطول
بس الظظاهر ده هيتغير
عشان مش اي حد يحصله اي حاجة يقوم يكتبها
انا مش عارف

غير معرف يقول...

انا بتكسف ابوس ايد ماما لانى مش متعود ببقى عايزة اعمل كده دايما لكن بتحرج منها

غير معرف يقول...

@غير معرف القبل الأخير:

من غير الموضوع دة ماكنتش سلمي هتدخل تقول علي حكاية تقبيل يد الأمهات و الأبناء و ماكنش غير معرف بعدها رد و قال علي نفس مشكلته, و بالتالي ماكنش هيختر علي صاحب التدوينة أنه يحلنا المشكلة دي.

شوفت بقي التدوينة دي عملت إيه :D
و أحب أقول إني كنت من الناس إني عندي نفس الشكلة دي, بس الحمد لله ابتديت و لاقيت الموضوع ظريف و فعلا زي ما قولتوا حسيت أنهم بقوا راضيين عني أكتر, كفاية الإبتسامة اللي بشوفها علي وشهم أما أعمل كدة.

Unknown يقول...

غير معرف يدخل بنتقد, وغير معرف يدافع عنى :D:D.

شكرا يا غير معرف :D:D.

غير معرف يقول...

طب انا بقي مشكلتي اني بقيت ببوس ايد ماما بس مش بحس بأي حاجة من اللي بتقولوا عليها! بتبقي عادي خالص-او مبسوطة بس مش اوي يعني- وانا عادية خالص والموقف بيعدي وخلاص!

Unknown يقول...

@ غير معرف:

كل اللى أقدر أقولهولك استمرى على اللى انتى عليه ... عارفة لو قعدتى يومين مش بتعلى معاها كده, هى وانتى هتحسوا أن فى حاجة غلط.

ومش لازم نحس بلذة الحاجة علشان نعملها.
يعنى مثلا, فى الصلاة, مش دايما بنحس بلذة الصلاة, وساعات كتير بنصلى واحنا دماغنا فى حتة تانية, هل ده معناه اننا نبطل صلاة ؟؟؟

غير معرف يقول...

معاك حق

طب الصلاة حلها الخشوع انما ده بقي هنخشع في ازاي :(

Unknown يقول...

كل مرة وانتى بتعملى ده, جددى النية.

أنا دلوقتى هبوس ايد ماما أو بابا, برا بهما, علشان بر الوالدين فرض.

وكمان خدى نوايا تانية زى مثلا, انا هبوس ايد ماما علشان ربنا يوفقنى النهاردة فى الامتحان.

هبوس ايد ماما علشان تدعيلى وانا نازل.

وان شاء الله هتلاقى اوقات كتيرة بتحس بحلاوتها, وخليكى ثابتة على اللى بتعمليه, لأن هو ده الصح.

Ayaat Monem يقول...

بمناسبة بر الوالدين, واحدة صحبتي عندها لسة اول طفلة ليها عمرها سنة وكام شهر, فبتقول بعد مبعد معاها 24 ساعة اعملها كل اللي يريحها وفي ايام مبنمهاش ,بعد كل ده مش متخيلة انها ممكن لما تكبر تزعلني او تعلي عليّا صوتها!!!
دلوقتي بقت لما تشوف حد بتسأله عامل ايه مع ممتك؟

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم وبر الوالدين احسان صدق الله العظيم

إرسال تعليق