الأحد، 30 أغسطس 2009

غُــربَــة

. الأحد، 30 أغسطس 2009

عندما سألته أيهما أفضل المدينة الجامعية أم "سكن العزاب" كما هو حالك الآن, أجاب بأن المدينة الجامعية أفضل بالتأكيد, على الأقل تجد فيها من يطهو لك الطعام.

كانت غرفته غير مرتبة بالمرة, والتراب يعلو كل شئ بها, والأضاءة مع لون طلاء الغرفة يعطى جواً من الكآبة, الشئ الوحيد الذى كان يجعل هذه الغرفة قابلة للمعيشة هو وجود كتب و Labtop.
وسألته عن غسيل وكىّ الملابس وطهو الطعام و تنظيف الغرفة من يقوم بكل هذا ؟؟ فأجاب بأنه هو من يقوم بهذا كله, وأضاف.

لما ترجع البيت بوس ايد ورجل أبوك وأمك, الواحد من غيرهم ولا حاجة, الأب والأم نعمة.


لم أشعر بقيمة نصيحته الأ عندما عدت يوماً الى البيت وعلمت أنه منذ لحظات قبل دخولى للمنزل أغلقت أمّى الهاتف مع أخى لتخبره أنها وأبى كانا على شفا لقاء ربهما فى حادث قطار لولا لطف الله.

جلست حينها أتخيل, ماذا لو كان حدث ذلك ؟؟ ماذا لو توفى أبى وأمى أحدهما أو كلاهما ؟؟ شعرت حينها بالغربة, وتذكرت كل اللحظات التى أغضبتهما منى فيها, وتذكرت كيف كانت أمى تعاملنى بالحسنى وأنا أعاملها بالسئ, وكيف أبى يتمنى لى الخير وينصحنى وأنا اتمنى أن يتركنى وشأنى.

تخيل أن أباك وأمك توفاهما الله الأن فى هذه اللحظة.
الآن ذق طعم الغربة, وتذكر كيف كنت بهمها, وتخيل كيف ستكون بدونهما.
واندم على كل عقوق لهما وابكى عليه, ثم تُب الى الله.

ثم اذهب وقبل رجليهما, لعلّ برّك بهما الأن يفتح لك طريقا الى الجنة


أعتذر لكى يا أمى عمّا كان منّى.
أعتذر لك يا أبى عمّا كان منّى.
وأدعو الله أن يطيل فى عمريكما حتى تفرحوا باليوم الذى أموت فيه شهيدا.

7 التعليقات:

غير معرف يقول...

الواحد بيحش بالكآبه الشديده لمجرد التفكير ان والدته مثلا مش موجوده معاه وبيتمنى بالفعل زى ما بيقولو كده يجعل يومى قبل يومها
بس هنقول ايه انا لله وانا اليه راجعون كل اللى علينا ان احنا نحسن ليهم ...

محمد عزالدين يقول...

موضوع حلو اوى , جزاك الله خيراً

انا والله مجرد انى بتخيل ان لو والدتى او والدى اتوفوا بعيط و انا قاعد انا بجد من غيرهم ولا حاجة ( زيرو على الشمال بجد ) بجد احسن من اى حاجة اصحاب و فلوس و متاع و اى حاجة و فعلا انا من غيرهم و لا اسوى احقر حاجة فى الدنيا , يارب امتنى و انا باراً بيهم يا رب نفسى ادخل الجنة بيهم .

Abu-Bakr Taha يقول...

انا فعلا كنت بقعد انفض لامي لما تطلب مني حاجة و ساعات لما كنت اعمل حاجة كنت اعملها و انا قرفان
بس في مرة كنت تعبان قوي و امي عملتلي شاي بلمون و عمالي تتحايل عليا عشان اشرب و انا منفض و هيا تتحايل عليا(شايفاني تعبان قصادها)و انا انفض
الواحد لما يفكر كده يلاقي ان ابوه و امه بيحبوه اوي بس الواحد هو اللي مش حاسس
افتكر كده حاجة كانت عزيزة عليك و ضاعت منك افتكر حالتك ابل ما تضيع و بعد ما تضيع
انا هقولك ابل ما تفتكر هتقولي ابل ما تضيع كانت عادي يعني بشوفها كل يوم لكن بعد لما ضاعت قعدت اعيط اعيط
طيب حط نفس التفكير في موضوع ابوك و امك و شوف كده لو ضاعوا هتعمل ايه
طيب حطيت و حسيت
خلي عندك شوية دم بقة و اسمع كلمهم و ارعاهم عشان ربنا يرضى عنك :d

غير معرف يقول...

ربنا يغفر لأمهات و آباء المسلمين كلهم و يرحمهم .. و يجعل تربيتهم لأولادهم دايما في ميزان حسناتهم و يعين أبناءهم على طاعتهم و برهم .. آمين

hafezhafez يقول...

اللهم اغفر لى ولوالدى
بجد ربنا يخليهم ليا بجد من غيرهم مش هاعرف اعيش بفكر ولو لثانيه والله بقعد اعيط يارب يقدرنى ويجعلنى بار بيهم طووووووووووول مانا عايش
موضوع جامد ياخوليو جزاك الله كل خير

MrKhalosha يقول...

إنتا عبقرى يا خوليو,طريقة كتابتك بتعيشنى فى الموضوع من جواه أوى,و فعلآ الواحد ميقدرش يعيش ولا ثانية من غيرهم,عالأقل فعلآ الواحد هيضيــــــــــــــــع من غيرهم,هما اللى عاملنلنا قيمة فى الحياة أصلآ,و عندى كلام كتيـــــــــــــــــر بس مهما قولت مش هقدر أوفيهم حقهم بجد.

Gehad يقول...

ياااااا فعلا اد ايه احنا مقصرين فى حقهم رغم انهم عمرهم مقصروا معانا فى حاجه ... انا بجد عرفت قيمة امى اوووووووووي لما سافرت قاعدت حوالى اسبوعين كده او اكتر , بجد بجد انا عرفت قيمتها اد ايه كانت وحشانى اوووي رغم انى كنت بكلمها وحسيت كمان بيها و ازاي بتتعب فى شغل البيت لانى جربت اتحمل المسئوليه اللى كانت شيلها فى الفترة دي :D
ربنل يخليهم لينا يااااارب

إرسال تعليق