الأحد، 10 أغسطس 2008

فــــرح فــى الشــــــارع

. الأحد، 10 أغسطس 2008

بيبقى يوم نكد وخنيق ومقرف وكله مشاكل لو عندك فرح فى الشارع .... ياااااااااااااااااه ... كمية من الكلاكيع بتبقى فى نفس الواحد مش بيبقى عارف يتخلص منها ازاى ... حاجة فوق الوصف ... طبعا احنا مش ضد ان الناس تفرح ولا حاجة لا سمح الله ... بس احنا نفسنا نفرحلهم ونفرح معاهم ...

بس انا نفسى افهم ازاى واحد يشغلى عماد بعرور او سعد الصغير والاغانى الشعبى المقرفة دى ويقولى فرح ... طب سيبك من الاغانى انها شعبى ... احسن حد يتهمنا اننا مش بنحب الشعب واننا ضد الشعب ... الاغانى لو بصينا لكلماتها هنلاقيها متنفعش خالص تشتغل فى افراح .. يعنى مثلا اغنية "علي يا علي يا علي يا علي "... دى اغنية بتنادى على واحد اسمه علي ودى بتناسب بس لو العريس اسمه علي انما غير كده يبقى اسمه استهبال .

وبرضه من الاغانى الشهيرة .... "خش عليه خش عليه" ... دى على ما اعتقد لو كان العريس لاعب كرة قدم فى مركز شباب الحبانية هتبقى مناسبة جدا ... وفى اغنية" انا مش انا ..انا مش عارفنى" دى على رأى واحد متنفعش غير لواحد محروق وكان تفسيره ان المحروق لما بيبص على نفسه فى المراية بيقول انا مش انا .

وفى اغانى بقى بتتكلم عن الغدر وعن الخيانة وعن ان الدنيا مفيهاش صاحب والدنيا غدارة وكده ... دى بقى تشتغل بس فى حالات الطلاق او لما يكون ليك قريب مات فى العبارة 98 وفى الاخر يحكموا على القاتل بالبراءة .

مش عارف الناس مبقاش عندها ذوق فى الحاجات اللى ممكن تسمعها ... ولا احنا مبقاش يفرق معانا ... زمان كان بيبقى فى اغانى بيشغلوها فى الافراح تحسسك فعلا ان انته فى فرح وان فى اتنين فعلا هيتجوزوا ... وان فى بيت جديد هيتفتح ... انما دلوقتى تحس ان الافراح (اللى فى الشارع) مفيهاش غير ناس (نصهم مش معزوم) جايين يشربوا حاجة ساقعة ويسمعوا الاغانى الشعبية الخنيقة دى ويرقصوا ويتمايلوا وبس .

ده غير بقى الحاجات التانية ... زى الحشيش والبانجو والخمرة والحاجات دى ... مرة واحدة تلافى الشارع اتملا خس وفزدق وقزايز بيرة وورق بفرة ... وتحس ان كل اللى حواليك مساطيل ... ويا سلام بقى لو كان فى فرقة مثلا بتحييى الفرح وجايبين رقاصة ... تحس ان انته قاعد فى نار جهنم والعياذ بالله .

مناظر مقرفة بنشوفها كل يوم وبالذات ايام الصيف علشان الافراح كترت ... وكمان الموت كتر ... ومبقاش غريب علينا اننا نشوف فى نفس الشارع فرح وعزى فى نفس الوقت ... بل ان الناس اللى بيبقوا عاملين الفرح مش بيبقى على بالهم ابدا احترام مشاعر الناس اللى عندها ميت وبيكون الصوت عالى على الاخر اوى وممكن كمان لو الاذان اذن ... ميوقفوش الفرح احتراما للاذان ... وكأن اللى بينادى ده مش بينادى عليهم هما ... ولا كأنه بيقول الله اكبر ... اكبر من كل شئ ... اكبر من الفرح ... واكبر من الرقص على الطبول ... واكبر من فرحنا وحزننا.

كان فى اقتراح وتوجه ان لو فى فرح فى الشارع فى يوم من الايام اسيب البيت فى اليوم ده علشان مخنقش نفسى ... لو عملت كده هبات ربع الصيف بره بيتى وادعى ربنا ان اللى أبات عنده ميكونش عنده فرح فى الشارع .

13 التعليقات:

غير معرف يقول...

موضوع حلو يت ابو خوليو والله :D و انا عايز اقول رأى انا بصراحة ضد الافراح فى الشوارع و فى نفس الوقت انا مع الناس يعنى افرض مش معاه اللى بكفى انه يحجز قاعة و فندق و كده . بس يا خوليو المشكة مش فى كده يعنى الفرح اهى ليلة و تخلص من الازعاج و القرف بس بقى لما تبقى قاعد فى بيتك و جارك يشغل طول اليوم اغانى بما لذ و طاب الشعبى و الاجنبى و العربى .انا للاسف كده اشتكى مفيش ازعق مفيش لدرجة انى للاسف استخدمت لسانى و المضحك انه المرة دى نفع بس اشتغل تانى و فى ايام الامتحانات كمان . اما بالنسبة للفرح اللى نفسى اعمله ليه يكون فى قاعة و فرقه محترمة و مش شرط تكون القاعة غالية او نضيفة اوى اوى المهم بنت الحلال اللى معاك و الاهل . بس انا عندى تحفظ صغير على الفرح الاسلامى ان هو بيبعد الرجال عن النساء طب ما هما اهل اصلا يعنى اخويا و اخنى و عمى و عمى و هكذا ليه نعمل حاجز يمنع بينهم.

TeCNoYoTTa يقول...

Goood Topic

TeCNoYoTTa يقول...

belnesba lfar7y fa el mohem el 3arosa :D mesh el fara7

Unknown يقول...

بالنسبة لتحفظ بمبو على الافراح الاسلامية ... هو الفكرة ان الفرح الاسلامى بيبقى هدفه فى الاول وفى الاخر واننا نرضى ربنا فى الفرح بتاعنا ومنعملش اى حاجة تغضب ربنا ...

وفى الفرح مش بيبقوا قرايب بس ... لو قرايب بس مش بيبقى فرح بتبقى لمة عيلة ... انما لو فرح وفيه معازيم مثلا اصدقاء العريس واصدقاء العروسة والجيران بقى وكده فده بيبقى الفصل فيه مهم . علشان كل طرف يفرح بطريقته وبراحته.

يعنى عمك وعمتك واخوك واختك مفيش مشاكل واكيد انته عارف ده :d

غير معرف يقول...

أولا تعليقيا علي ازاي يكون فرحي

فأنا حضرت أفراح اسلامية كتير و للأسف كنا مضطرين نحضرأفرح قرايبنا اللي مش اسلامية, بس بجد الأفراح الإسلامية بتبقي حلوة موت و دة مش كلامي أنا بس, أما نقنع حد ان الأفراح الاسلامية أحلي مش بيصدقوا غير أما يحضروها و بيقولوا أنا عمري ما حضرت فرح أحلي من دة. بجد بيبقي اليوم دة جميل جداعلي الرغم ان الواحد بيحس ان في حد كان بيحبه و هيسكن بعيدو مش هيشوفوا الا كل فين و فين.


تاني حاجة انتوا ازاي ساكتين علي حاجة زي كدة لحد دلوقتي!
لازم تعملوا حاجة علي الأقل تقدموا شكوي أنا مش عارفة لمين بس أكيد لو سألتوا هتلاقوا.
أصلوا حاجة وحشة فعلا و أنت قاعد في بيتك مش عارف تعمل حاجة عشان حضرتهم.

أنا مش مع اللي بيقول انهم بيعملوا كدة عشان مش عارفين يأجروا قاعة, في مساجد بيأجروا قاعات ببلاش بتبقي مش بطالة بس علي الأقل أحسن من الشارع
و بعدين لو الدنيا زنقت بيهم أوي ما يعملوها في البيت بس طبعا باردو ما يعلوش السماعات أوي كدة

لأ لازم تشوف حل ماتسكتش علي كدة!!!

غير معرف يقول...

ليه حاطت في الاستفتاء فرقة في الأفراح اللي مش اسلامية بس ؟
الأفراح الاسلامية باردو بتأجر فرق بس طبعا فرق اسلامية
و بتبقي أغاني أفراح اسلامية
لأن معظم الناس بتفتكر ان الأفراح الاسلامية يعني هنشغل قران بس
لأ داحنا بنحيص علي الأخر D:

Unknown يقول...

يا جامد يا جامد :)

فعلا انا عاصرت المشكله دي عند بيتنا القديم لان كان ذنبنا ان الشارع اللي قدامنا واسع

و أيضا عندما انتقلنا الي بيتنا الجديد لم نسلم من هذا الوباء .. و لكن فلنقل قل .. بالرغم من انه يوجد بنفس شارعنا دار مناسبات و قاعة أفراح .. فشر البلية ما يضحك .. و في مرة كنت قد علمت بأسعارها .. و لم أتخيل ان توجد مثل هذه الاسعار ..

و حسبي الله و نعم الوكيل ..

ياسمين

نوته و قلم

root3 يقول...

ههههههههههههههههههههه
بجد مش قادرة ابطل ضحك
هو لسة فيه ناس بتعمل افراحها بالمنظر ده ؟؟؟؟
ده حتى في الشارع كدة يبقى كل من هب و دب داخل في الفرح :D
يعني لو مش قادر يبقى في البيت وخلاص .. مش لازم يدوش البشر يعني .. :D

غير معرف يقول...

كفايه جوجوجوجوجو و يقولك بقيت تلعب بوكر و بتشرب جونووكر ... قمه الذوق في الاغاني الصراحه ,,

غير معرف يقول...

فعلا الموضوع ده مستفز

بصراحه انا عمري محضرت افراح بس انا متاكده اني الفرح الاسلامي احلي بكتير اوي

لاني كل واحد هيباه علي طبيعته وميبقاش في كسوف او حاجه

Unknown يقول...

انا مش معترض علي الاغاني الشعبية لان فيه منها بيبقي كويس وفيه بيبقي قمة الارف ومبيبقاش لينا ذنب نسمعها طول الليل

بس هما الناس مبيعملوش فقاعة علشان انواع المنبهات D:الكتيرة اللي بتبقي فالافراح دي

كل واحد ومستوي تفكيره وبيئته اللي اتربي فيها

Unknown يقول...

انا بس عايز اقول يا اوكزيمو ان التفاهة وصلت لدرجة لا يمكن ان الواحد يتخيلها

امبارح كان عندنا فرح فى الشارع (كالعادة) ولقيت واحدة مغنية بتغنى اغنية على وزن على يا على بس اسمها زكى يا زكى

غير معرف يقول...

الموضوع حلو اوي اوي
بس انا مثلا شوفت موقفين
واحده كان فرحها اسلامي "اختي" وكان فرح جامد جدا جدا
وهيصنا على الاخر وكان يوم رائع
والموقف التاني واحده كان فرحها انا لحد دلوقتي مشفتش زيه في حياتي " اختي التانية" هي فرحها مكنش اسلامي
لسبب ان جوزها مكنش عايز يوم فرحه يبقى بعيد عن عروسته
قال انا شايف ان فرحتي لما اشوف اهلى وصحابي وعروستي وماما واخواتي
فكان في قاعة وكان في اغاني وموسيقى هادية شغالة
وبنسلم عليهم ونتصور معاهم والرجالة قاموا هيصوا شوية
بس برده كان فرح جااااااااامد

إرسال تعليق