الجمعة، 5 فبراير 2010

[حــــرَّكــهـا] كـــيـرى بــــونــــد

. الجمعة، 5 فبراير 2010

كتب ميمو:

بمناسبة الاجازه السعيده ، احب اهنيكم و اقدملكم قصه قصيره
وعلى فكره القصه مقتبسه من قصه حقيقه .

بطلنا هو كريم مرزوق حسنين ابو العافيه - شهرته كيرى - طالب فى كلية الحاسبات و المعلومات عين شمس، بيحب وطنه و بيدافع عنه بكل اللى يقدر عليه.
مش كدا و بس دا كمان بيحب الكليه و بيحب زمايله و نفسه الكليه تبقى احسن و تتقدم اكتر و اكتر.

قصتنا بتبدأ من قبل الامتحانات بيومين، بيدخل كريم على CISCLUB و بيلاحظ ان فى شوية شباب بادئين حملة ضد الغش.

" و بعدين يا كريم .. لحد امتى هتفضل كدا " بيكلم نفسه

كريم كان بيغشش اصحابه فى امتحانات كتير .. و اهو كله خير برضو و مساعدة الناس واجب يتشال على الراس من فوق.
لكن المرادى فى شئ عجيب .. كريم قرر انه نفسه يشارك فى الحمله دى .. نفسه يبطل غش .. نفسه يحس انه عمل حاجه صح فى حياته.



"ربنا يوفقك يا كريم ،سمّى قبل متحل يا حبيبى وابقى طمّنّى عملت ايه" والدة كريم.

بطلنا رايح اول امتحان و هو مقرر انه هيأخد خطوه صح فى حياته .. هيبطل يغشش حد، طبعا نازل قبل الامتحان بساعتين يدوبك يلحق يركب حاجه بتروح عباسيه.
"بسم الله الرحمن الرحيم، يا مسهل" بدأ الوقت، الامتحان اتوزع.
"الحمد لله الامتحان كويس،يا رب بس الحق اخلص" بيقول لنفسه.
"اهم حاجه يا جماعه اتأكدوا انكوا كاتبين اسمكم صح زى الورقه الملزوقه عندكم" مراقب.
" كريم، واد يا كريم .. " واحد حرامى.
" ششششش .. " كريم بيرد عليه.
" يابنى انجز .." نفس الحرامى
" بس يابنى سبنى اركز " بيرد كريم فى حزم.
" ياض انتا هتحور انجز هو صح و غلط ايه ؟" ما زال بيحاول.

المراقب يأخد باله منهم .. و الغريبه عادى ولا كأنه شايفهم !!!!
"يا كريم انجز .."
" يابنى المراقف واقف اهو، فكك بقى " كريم بيحاول يثبت على موقفه.
" مراقب ايه يابنى .. انا مظبطه فكك منه" بيرد عليه.
" مظبطه ؟؟؟ " كريم فى قمة الاستغراب.
" ايوه ياض انجز هقولك بعدين " يستكمل الضغط.
" يا كريم ... كريم .. " و اخيرا كريم يقرر انه يقفل ودانه.

يخلص الامتحان و بطلنا الحمد لله حل كويس و مبسوط .
" عملت ايه يا كريم ؟" واحد كويس.
" الحمد لله تمام ، و انتا ؟"
" اه يا عم الامتحان كان كويس الحمد لله".
" ولا يا كيرى... انا هموتك يلا" نفس الحرامى.
" يا عم فى ايه ؟ "
" ايه اللى فى ايه؟، انا مش عمال اندهلك و بقولك انجز .. انا سايب حجات كتير فى الامتحان"
"طيب و انا اعمل ايه يعنى ؟ منتا شوفت اللجنه كانت عامله ازاى"
" يابنى لجنه ايه .. انا مدى الراجل 10 جنيه و هايسبنى اغش".
" ايه ؟ راجل مين دا .. مش دول يابنى معيدين ؟ "
" معيدين ايه .. لا فى عمال بيراقبوا علينا و اللى انتا شوفته دا واحد منهم ".
" اممم ... طب و ليه تعمل كدا يعنى ؟"
" عادى يا عمى قشطه .. هو حد لاقى!"
" حد لاقى ايه بس .. "
" و بعدين على فكره هو اللى عرض علينا الأول "
" علينا؟... هو مش انتا بس اللى عملت كدا ؟ "
" لا يابنى ناس كتير ، امال يابنى هننجح ازاى .. اعتبرها فلوس راحت فى اى درس يا عمى "
" اه طيب .. بقولك انا نسيت اكلمهم اطمنهم عليا ، ثوانى بقى "
" افف ... استغفر الله العظيم .. ايه دا للدرجادى !! " كريم بيكلم نفسه
" الو ايوه يا ماما .."
" ها يا حبيبى عملت ايه ؟"
" الحمد لله الامتحان كان كويس و حليت كويس "
" طيب يا حبيبى الحمد لله عقبال الباقى يا رب"
" ان شاء الله "
"طيب ما تتأخرش بقى هاه"
" حاضر ،انا اصلا يدوبك الحق اجى عشان ازاكر "
" ماشى يا حبيبى يلا سلام"
" سلام" .

كريم يرجع البيت و هو فى قمة الاستغراب من اللى شافه فى اليوم دا،و فضل يفكر كتير فى اللى حصل.

يبدأ يوم جديد و امتحان جديد ، و لازال صاحبنا بيأخد من الناس فلوس عشان يسيبهم يغشوا.
" دكتور .. ممكن اروح الحمام؟ " الحرامى بتاعنا.

راح الحمام و رجع مبسوط - هو معروف ان الحمام بيت الراحه - بس مش للدرجادى .. اكيد فى سبب تانى .

>>>> معلومه لمن لا يذهب الى الحمام فى الامتحانات .. المراقب لازم يروح معاك لحد باب الحمام و يرجع معاك <<<<
" ها عملت ايه النهارده ؟ " كريم بيسأل الحرامى
" عيب يا شقيق، صاحبك مظبطنا ".
" مش فاهم .. "
" يابنى انا روحت الحمام و قولتله معايا حجات على الموبايل عاوز ابص فيها، قالى ماشى بس بسرعه".
" بجد ؟؟؟؟"
" ايوه يابنى .. بيس موت يعنى، بس كله بتمنه يا برنس ".
" بقولك ايه يا عم انا هروح اشتكى الراجل دا .. مهو مينفعش كدا "
" لا يابنى انتا عبيط ، تشتكى ايه هتقطع عيشه و ممكن تلبسه مصايب "

بعد شويه تيجى ناس حرامية تنضم للحوار ..
" يابنى انتا عبيط ؟ بطل هبل .. " حرامى تانى
" اصل هتقول ايه .. انتا مالك اصلا؟ " كمان واحد
" بقولكم ايه .. انا هعمل اللى هيريحنى و خلاص انا طالع .. "
" كريم .. يابنى ... طب اسمع بس .. " واحد منهم
" يا جماعه هو كريم راح فين ؟" صديق قريب لكريم.
" طلع يا عم فوق ، روح شوفو بقى ".

يوصل صاحب كريم قبل ميكمل كريم الطريق و يحكيله اللى حصل و طبعا يشجعه و يطلعوا مع بعض.
" سلام عليكم ، دكتور .. كنا عاوزين نقول لحضرتك حاجه .. " كريم بيقول لرئيس اللجان.
" و عليكم السلام .. اتفضل .. خير ؟"
" يا دكتور فى حد فوق .. بيأخد فلوس من الناس و يخليهم يغشوا .. "
" نعم ؟؟؟ " الدكتور يرد فى استغراب شديد .
" ايوه يا دكتور .. ياإما يروح الحمام يشوف حاجه .. يا اما يسيبه يغش من حد فى اللجنه "
" امم .. بس انا مقدرش اتكلم معاه فى حاجه زى دى .. بص انا عاوزك تساعدنى فى حاجه ممكن ؟"
" طبعا يا دكتور .. "
" طيب بص يا سيدى .. الامتحان الجاى امتا ؟؟"
" يوم الخميس ان شاء الله الساعه 1"
" جميل .. انا عاوزك يوم الخميس .. تتفق معاه انك عاوز تغش "
" اه .. حضرتك عاوز تمسكه متلبس يعنى .. "
" ايوه عليك نور .. يا اما مش هنعرف نعمله حاجه .."
" خلاص ماشى يا دكتور ان شاء الله "
" بس اسمع ... مش عاوز مخلوق يعرف اللى قولناه دا دلوقتى .. "
" حاضر يا دكتور، متقلقش ".
" ماشى يا جماعه الف شكر .. هشوفكم الخميس بقى ان شاء الله .. بعد اذنكم ".
" ان شاء الله، اتفضل يا دكتور ".
" ها طيب .. ايه النظام؟ " صاحب كريم.
" ولا حاجه .. ربنا يستر بقى"
" ايوه بقى يا كيرى .. بقيت عميل سرى".
" يا عم عميل سرى ايه بس .. انا خايف اوى".
" اجمد .. السجن للجدعان"
" سجن ايه ، الله يخربيتك ".
" هبقى ازورك اتنين و خميس و اجبلك حلاوه معايا"
" طب يلا بقى من هنا بدل مموتك و ادخل السجن بجد"
" ها يا كريم عملت اللى كان نفسك فيه خلاص و ارتحت ؟ " واحد حرامى.
" يا عم يعمل ايه .. انتا عبيط .. انا قولتله لا طبعا و خليته ينزل " صاحب كريم.
" ايوه يا جدعان منا برضو بقوله كدا .. مينفعش اللى هو عاوز يعمله دا .." حرامى تانى.
" خلاص بقى يا جماعه انتو حرين انا كنت عاوز اريح نفسى و خلاص ، انا همشى بقى سلام" كريم.
" طيب فل، خدنى معاك بقى ، سلام يا جدعان ".

و تمر الايام .. الساعه 12 و نص يوم الخميس ... فى المكتب
" خلاص يا كريم ؟؟ " رئيس اللجان.
" حاضر ان شاء الله "
" و مش عاوزك تخاف خالص انتا ملكش دعوه بأى حاجه ".
" ماشى "
" طيب يلا روح انتا بقى على اللجنه و ربنا معاك ان شاء الله ".

يبدأ الامتحان .. و جرى الأمر على العاده ، كل شئ زى ما هو .. و رئيس اللجان بيراقب.
"دكتور .. ممكن اروح الحمام " كريم بيكلم الضحيه.
" تعالى .."
" هى دى الاشاره .. " رئيس اللجان بيكلم نفسه.

يروح على الحمام و يدخل واحد فيهم و يقفل عليه و يترقب الضحيه بكاميرا الموبايل...لما وصلوا الحمام ، كريم كان محضر التسجيل بالمكروفون فى الموبايل بتاعه ..
" بقولك ايه .. انا معايا حجات على الموبايل عاوز ابص فيها .. بس معيش غير 50 جنيه اول لما اخلص الامتحان هفك و هديلك ماشى ؟" كريم .
" ماشى ، مفيش مشاكل " الضحيه.
" هو X كام بيديك كام ؟ "
" 10 جنيه "
" خلاص ماشى .. انا هدخل بقى اخلص و اجى بسرعه ".
" طيب بسرعه بس عشان اللجنه ".

و خلص كريم .. و رجع هو و المراقب على اللجنه .. الغريب ان رئيس اللجان كان ظاهر بالكاميرا و صور كل اللى حصل .. و لكن سبحان الله .. لم ينكشف .

بعد نصف ساعه تقريبا ..
" انتا ... تعالى .. " رئيس اللجان.
" انا ؟؟ " الضحيه.
" ايوه ... تعالى .. اخلص ".

و انكرت الضحيه انها عملت حاجه زى كدا كما كان متوقع .. و لكن التسجيل الصوتى .. والكاميرا اكدت الحادثه .. و كان الاجراء هيتم بعمل محضر .. و لكن اكتفى رئيس اللجان بحرمانه من المراقبه مره اخرى .. مع الجزاء الشديد و العادل .
" انا حاسس انى غلط لما عملت كدا .. " كريم بيقول لصاحبه .
" ليه بقى ان شاء الله ؟؟ مش اخد جزائه خلاص ؟ .."
" ايوه .. بس تقريبا كان مفروض احذره الأول .. قبل مقطع عيشه كدا "
" يابنى منتا شوفت اهو .. معملوش حاجه .. هو بس حرمه من المراقبه تانى و حذره ".
" على رأيك .. يلا الحمد لله ".

بعد لحظات فى مكتب رئيس اللجان
" كريم .. بجد انا مش عارف اقولك ايه .. شكرا جدا ".
" يا دكتور انا معملتش حاجه .. شكرا على ايه بس ".
" ماشى يا بطل ربنا يوفقك فى بقيت الامتحانات ان شاء الله ، و لو عوزت اى حاجه ابقى قولى على طول متتأخرش ".
" ان شاء الله يا دكتور .. سلام عليكم ".
" مع السلامه ".
" ايوه يا عم كيرى .. مين قدك " صاحب كريم
" يا عم مين ادى ايه بس .. "
" بس خد بالك بقى لحسن ينتقم منك يا عم العميل السرى .. "
" طب اتنيل بقى و اسكت .."
" ماشى يا كيرى بوند".

21 التعليقات:

كريم عمارة يقول...

ربنا يجزيك خير على الموضوع ده..

وأنا عندي تعليقين بساط
أولا للناس اللى فاكرين الغش أنه تفريج كربة ومساعدة لوجه الله والكلام ده...أنا بصراحة ضد الكلام ده تماما ... الغش ده بيخلي ناس تاخد درجات مش حقها وتبقى فى مستوى زى ناس تعبت فى المذكرة ويمكن أعلى كمان...وده طبعا ظلم للناس المجتهدة دى
و من ناحية تانية الغش ممكن ينجح حد ميستاهلش انه ينجح أصلا ... يا جماعة ده اثره ممكن يوادى البلد كلها فى داهية.. الغش فى الامتحانات هو اللى خالا الدكتور ينسى الفوطة فى بطن العيان...وهوا اللى خالا المهندس يعمل كبارى وطرق عاوز تصليح من قبل ما تشتغل...هوا اللى خالا ناس فى ثانوية بتكتب اسمها غلط...بجد حرام ...لو انت لسه شايف ان الغش حلال فمالكش حق تشتكى من حال البلد ولا تقول ان البلد خربانة ومفيش امل...الأمل حيجي والبلد حتنصلح لو ابتدينا نغير من نفسنا ومن معتقدتنا الخاطئة اللى هي اصل المشاكل اللى احنا فيها

تاني تعليق على كلمة كريم بوند "انا حاسس انى غلط لما عملت كدا" ... بقولك لأ ياكريم...الساكت عن الحق شيطان أخرس...وتأكد ان ربنا مابيفضحش حد من أول مرة ... يعنى المراقب اللى كان بياخد فلوس ده مش أول مرة يعملها ... ده بالعكس ربنا أمهله لغاية ما فضحه على أيدك.. وبعدين الأخذ على يد الظالم من دعائم الأمم ... لازم نتعود على كده وده عين الصح...

وشكرا على الموضوع...جميل فعلا  

memo0o يقول...

جزانا وياكم ان شاء الله يا دكتور .. و بجد رد حضرتك جميل اوى اوى .. ربنا يكرمك يا رب :)

غير معرف يقول...

جزا الله خير " كريم " لإنه ماسكتش ,,وصاحبه الكويس اللى شجعه ,,, ورئيس اللجان إنه طلع رجل محترم ,,وماكبرش دماغه .

ولازم نطلع من الموضوع ده بحاجة يا جماعه ,,,إنك لو ف يوم قررت تشتغل مراقب وتغشش الناس ,,,إبقى نفض المكان الأول ليكون حد بيسجلك أو بيصورك " ربنا يقدرنا على فعل الخير ".

بهزر طبعاً .

إسلام يوسف
:D

إسلام إبراهيم يقول...

أنا برضة كنت بغش في الإمتحانات ... وكنت بفكرها شطارة .. وكنت بتفاخر بكدة .. وكل لما في حاجة تقف قدامي كنت من غير حتي ما أفكر في السؤال .. كنت أقعد أدور علي أي حد عندة الإجابة .. ولم أخرج من اللجنة أقعد أتمنظر علي أي حد مش حالل السؤال ده :)
بس السنة دي قولت أجرب إني مش أغش وفعلا عملتها ... وده بفضل من الله أولا ومن زمايلي ثانيا وأخص بالذكر (Rock we kawa) وكنت كل ما أخلص إمتحان كنت باحس بسعادة غير طبيعية حتي لو كنت مش حالل كويس .. وخاصة بقي لو كان السؤال صعب وانا عرفت أحله بمجهودي كنت بحس إني أبتكرت نظرية
بجد يا جماعة موضوع عدم الغش ده موضوع في منتهي الجمال ... يارين كل الناس تجربه وصدقوني مش هتندموا ... وفي الأخر إنت كسبت رضي ربك ( وثقتك بنفسك ) وإحترامك لنفسك وإحترام زمايلك ليك.
وشكرا,,,,

fwitema يقول...

يااااااااااااااه انا بجد مبسوطه اوي اوي اوي بالحمله دييييي جداااااااا و بكل الناس ايلي بتتغير دي جدااااااااا


انا الحمد لله عمري ما غشيت في امتحانات حتي لو بشيل مواد او بعيد السنه بردو مش بغش الحمد لله

و كلمه بجد كانت بترن في ودني كل ما اشوف حد بيغش

دكتور محمود منير كان بيقول للناس ايلي بتغش حاجه واحده لو انت قد انه يكون اكلك انت و اهل بيتك و عيالك في المستقبل من حرام لو تقدر تستحمل ده يبقي غش

لانه انت بتغش و بتتخرج و معاك شهاده و تشتغل بالشهاده ايلي انت غشيت و انت بتاخدها و لما تاخد مرتب هيبقي حرام و هكذا يعني

فبجد جزاكم الله خيراااااااااااا و ينور لكم طريقكم ياااا رب

غير معرف يقول...

اتارينى بشوف ناس معينه يجى 4 ولا 5 كدة مفيش متحان غير لازم يروحو الحمام بيبقو قاعدن طول اللجنة تمام وحتى مش بيحلوا وفجئاه واحدمنهم يقول لدكتور : عايز اروح الحمام بنبقى كلنا مستغربين لا وياكد اكتر انهم ناس من المدبلرين يعنى عندهم خبرة من الاخر والله اعلم بردو بلاش سوء الظن ولا اية؟

غير معرف يقول...

نسيت اقول ان الموضوع دة بجد جميل جزاك الله كل خير ويا رب يوفقنا كلنا وننجح ونبقى مهندسين قد الدنيا يااااااااارب

Unknown يقول...

@ غير معرف :

بلاش فعلا سوء الظن, فى ناس بتروح الحمام علشان تشرب سجاير ومش بيبقى فى بالهم الغش.

واللى كانوا مش بيغشوا مش شرط مدلرين.

Fatma Samy يقول...

انا ماكنتش متصورة الصراحة ان فى مراقبين بياخدوا فلوس عشان يغششوا الطلبة :|:|
بس ربنا يكرمكم يعنى و يثبتكم ويثبتنا جميعاً على الحق و الصح دايماً ...
وجزاكم الله خيراً .. على الحملة دى :)

غير معرف يقول...

الحمد لله برده مش بغش و لا بغشش

السنة اللي فاتت كنت في اللجنة و المعيد راح يجيب ورق -تقريبًا- ففي واحدة من العمال وقفت علينا
أول ما المعيد مشي الناس كلها بدأت تتكلم بصوت عالي اوييييييي (اكن سيكشن او محاضرة لسة لم يبدأ و الناس بتتكلم عادي)
لما ناديت على العاملة و قولتلها مش عارفة احل
قالتلي خدي الانتي عاوزاه بس بسرعة قبل الدكتور ماييجي S: قلتلها "انا مش عارفة احل من الداوشة و مش باخد حاجة من حد" قامت قايلة "طب يا جماعة واطوا صوتكم شوية" S:
قليل اوي اللي سكتوا سعتها عشان ادركوا انهم بيضروا اللي حوليهم
بس الفكرة اني كنت بجد حاسة بغيرة على الحق
يعني ازاي كدة :S ازاي الناس لسة مش قادرة تثق في ربنا...هو اللي هينجحنا...سواء استخدم الدكتور في كدة او اي سبب آخر
مفييش غير ربنا هو اللي هينجحنا...يبقى ليه نتعب نفسنا و نعمل الغلط؟؟
ليه نحارب اللي قائم بأمرنا؟؟! و ازاي اصلًا؟!
و الأغرب انها بعد الامتحان جاية تقول لي مفيش حلاوة انكم خلصتم بقى؟! :| نظام انتي ضايقتيني و ماكنتش عارفة احل بسببك!!
بجد ربنا يهدينا جميعًا و يثبتنا على الحق

و انا برده رأيي على قصة العامل ان ده الصح
و فعلًا زي د.كريم ماقال "الساكت عن الحق شيطان أخرص" ماينفعش اكون "واثقة" ان في حق بينتهك قدامي و يكون بإيدي اني اغير ده و اتراجع

جزاكم الله كل خير على الموضوع
فعلًا عرضه حلو اوي
و آسفة على الإطالة

غير معرف يقول...

ما شاء الله الموضوع دة أذهلنا كلنا فعلا(Y)
و رسالة الي كل واحد بيقول: ايه فايدة الشكوي مش بتعمل حاجة.

عندي خاطرة علي الموقف دة:
أول ما نوي يبطل غش, راح اللجنة و واحد أعد يتحايل عليه و يزنّ عليه.
زي ما يكون كدة, ربنا كان عايز يختبروا هل اخذ القرار و خلاص و لا أخده بجدية و هينفذه.

بتحصل دايما مثلا لو سمعنا درس عن كظم الغيظ نلاقي الناس كلها بتستفزننا, أو لو سمعنا درس عن مساعدة الناس نلاقي كذا حد طلب مننا طلب, فهل أنا روحت و سمعت و نويت أعمل بجدية؟!

غير معرف يقول...

@kerie
ربنا يكرمك يا كريم, بجد جزاك الله عنا خير.
@memo
جامد إسلوب سرد القصة و أحداثها, إستمر

غير معرف يقول...

الله يجازيكم خير بجد... على فكرة واضح ان فيه اكتر من واحد كان متظبط من الطلبه.. لاننا بلغنا رئيس اللجنه بتاعتنا برده عن ولاد وشخص معاهم وهو اتصرف معاهم الحمدلله.
ranya abdelfttah

غير معرف يقول...

تمام جدا ما شاء الله (Y)

بس في سؤال صغير
ليه مش قلتوا للمراقب ده شخصيان ان كده غلط و ده حرام يعني..... و نصحتوه و لو متنصحش بقي تبلغوا عنه او تهددووه بدل ماتضروه كده و يمكن اصلا ميعرفش ان ده غلط
" يمكن " و ليه لأ :)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
" طبعا الشخص اللي يعمل كده يكون بره اللجنه علشان ميش يستقصده"

Unknown يقول...

@ غير معرف :

هو احنا كنّا حاطيين فى بالنا اننا نحذره قبل ما نعمل كده, بس كنّا عايزين حد غير اللى هيقوم بالمهمة دى يحذره علشان ميعرفهوش.

وفى يوم التنفيذ كريم كان ناوى لما الدكتور يجيلى ويقوله يلا ابدأ فى التنفيذ انه يقترح على الدكتور انه خلينا نحذره الأول, ولكن أول ما الدكتور دخل شاف الراجل ده بياخد واحد يوديه الحمام وبيعمل نفس الغلطة, فكريم معرفش ساعتها يقول للدكتور وحظ الراجل جه كده.

لكن, مفيش حد بيعمل حاجة غلط الا وهو عارف انها غلط, استحالة يكون الراجل اللى عمل كده مش عارف ان ده غلط, لأنه لو عارف وبيعمل كده تبقى مصيبة ولو مش عارف وبيعمل كده تبقى المصيبة أكبر.

كيرى بوند يقول...

انا فعلا قولت لخالد اننا لازم نحذره الاول .. لكن ملحقناش .. رئيس الكنترول حطنا قدام الامر الواقه .. بس والله احنا كان فى نيتنا اننا نحذرة الاول .. بس هو نصيبة كدة .. يلا الحمد لله على كل شىء

غير معرف يقول...

السلام عليكم
كريم فعلا انسان محترم جدا ومتدين وعنده اراده قويه فى انه يحول كل حاجه غلط لصح
وانا شخصيلا اتعلمت حاجات كتير اوى اوى منه وبالرغم انه فى سنى..لكن انا باخده قدوه حسنه فى حاجات كتير اوى فى حياتى ..وانا فكره انه فى الامتحانات قالى انى ماغشيش ابدا مهما كان حتى لو لو ماغشتش هجيب مقبول قالى مقبول بمجهودك احسن من امتياز بالغش ...ربنا يجازيك خير ياكريم بجد ويجزيك خير يا مجدى انت كمان وكل القائمين على هذه الحمله ان شاء الله..اسفه على الاطاله ..السلام عليكم

Josef Monem يقول...

مش عارف اقول ايه بس يا ريت كل رئساء اللجان يكونوا زي الدكتور ده و ياريت ربنا يكتر من أمثال كريم و صاحبه

Josef Monem

Unknown يقول...

@ Josef Monem:

الناس فيها خير, بس محتاجين اللى يكتشفه, كريم كان فيه خير, وكان محتاج حد يشجعه, ورئيس اللجنة فيه خير, وكان محتاج حد يتشجع ويروح يكلمه.

المجتمع متكون منى ومنك ومن كريم ورئيس اللجنة والموظف ده اللى ربنا يهديه, وناس تانين وحشين.

فهو الناس الوحشين هيفضلوا وحشين, لو أنا انته والناس التانين اللى فيهم خير مكانوش ايجابيين وحاولوا انهم يقوموا الحاجة الوحشة دى.

يعنى عايز أقول, احنا بايدينا اننا نكتر الناس الكويسين بأننا نكون كويسين, انته لو بقيت كويس يبقى انته كده خليت الكويسين زادوا واحد.

وعلى فكرة اسمها "رؤساء" مش "رئساء" :D:D.

غير معرف يقول...

بجد الموضوع مدهش ان في ناس ايجابية بشكل ده ودي حاجة تشجع الواحد انه يكون ايجابي ويروح يشتكي علي الاقل من اي حاجة مش صح بتحصل
ربنا يكتر من امثالكو و رئيس اللجان ده(معرفش هو مين)
جزاكم الله خيرا علي الموضوع الهايل

Unknown يقول...

بما ان الاسماء قت معروفة, رئيس اللجان اللى نقصده هو دكتور أحمد جاويش, وهو بالمناسبة اللى مسؤول عن وحدة الجودة فى الكلية.

إرسال تعليق