الأحد، 20 سبتمبر 2009

إلـى أبـَـى

. الأحد، 20 سبتمبر 2009


قبل نزولى لصلاة العيد, تذكرت خاطرة ﻷخ كان معنا فى البحرين

اذا نزلتم لصلاة العيد فكبروا بصوت مرتفع ولا تخجلوا, فأن العصاة يجاهرون بالمعاصى فى الشوارع ولا يخجلون وهم على باطل, أفنخجل نحن من الحق؟
لذلك قررت أنى سأكبر بصوت مرتفع وأنا فى طريقى الى المسجد, وانت تعلم انه ليس بقريب.

وبالفعل علا صوتى بالتكبير وأنا فى طريقى الى المواصلات, وبداخل "المينى باص" كبرت بصوت مرتفع, وبعد نزولى استمريت على تكبيرى, مررت على أطفال ورجال ونساء وأنا ثابت على ما أنا عليه, شعرت حينها بالفخر والعزة.


الله أكبر الله أكبر الله أكبر, لا اله إلا الله, الله أكبر الله أكبر ولله الحمد

وفى عز التكبير تذكرتك, وكدت أبكى
لكن ما صبّرنى, انى شعرت انك بمقامك هناك وأنا هنا نملأ الدنيا تكبيرا.


5 التعليقات:

Sarah Monem يقول...

فعلا, أوقات كتير بنتكسف من الحق
خلاص لاكسوف بعد اليوم (إن شاء الله)

خدوا اسمعوا دة معاية, حلو أوي
http://www.youtube.com/watch?v=3mvzgBtGSMI&feature=player_embedded#t=84

ManS يقول...

:D
ايو انا بحب تكبيره العيد ديه جدا !! بجد ملهاش حل :]
و فعلا انا ببقى نفسى اكبر بصوت عالى وانا فى طريقى للمسجد و بتكسف فابكبر فى سرى بقى :] بس فى المسجد بعلى :]

Unknown يقول...

انا كاتب المقال ده لسببين.

الأول أنى ببعت رسالة لوالدى وهو فى الغربة, دى وسيلة جديدة علشان أعبرله بيها عن اللى جوايا, وعلشان أصبره وأصبر نفسى على اللى احنا فيه.

ثانى حاجة هو علشان تكبيرة العيد زى ما انتوا قلتوا.

وكل رسالة هكتبها لبابا على المدونة هتبقى أولا علشان أخفف عنه وعنا ما نحن فيه من غربة, وممكن أضيف عليها حاجة زى تكبيرات العيد.

@ سارة :

اسمعى دى بقى معانا

http://www.youtube.com/watch?v=d76GU9lqoPA&feature=player_embedded

بس علّى السماعات شوية علشان صوت الفيديو واطى شوية.
دى على حسب تعبير واحد "تحسى ان الصوت جاى من السما".

@ منص :

أنا كنت الأول بتكسف فعلا, لكن أنا قلت لنفسى, لو انا هتكسف من التكبير اللى ربنا أمرنا بيه, يبقى ازاى بقى بدعى ربنا أنه يشغلنى عنده ويجعلنى من الناس اللى تنصر دينه, وأنا مكسوف من حاجة بسيطة زى التكبير.

الشباب والبنات فى الجامعة مكانوش بيتكسفوا انهم بيرقصوا قدام بعض فى حفلة "حماقى" و "قمر" و "منير", وأنا من النهاردة مش هتكسف من الحق.

Rehab Reda يقول...

اولا : ما شاء الله
ثانيا:فكرتنى بحاجات كتير اوى زمان كنت بكسف منها بس من سنتين او سنة و نص تقريبا بقيت اكلم و اعمل اللى انا عاوزاه وبكل ثقة فى الاخر يقوللك كنت على حق :]

غير معرف يقول...

بارك الله فيك ولأعز الأمة بأمثالك

إرسال تعليق