الأحد، 6 يوليو 2008

حوار مع بينديكت

. الأحد، 6 يوليو 2008

المكان : منطقة باب الشعرية .
الزمان : من حوالى اسبوعين كده .
الشخصيات حسب الظهور : سكار, خوليو , طوبة , بينديكت
تفاصيل المشهد : كل واحد شايف شغله ... اللى ماسك (رولة) وبيدهن الحيطة .... واللى ماسك فاس بيرزع شجرة ... واللى ماسكة فرشة بتدهن السور الحديد .... يعنى من الاخر خدمة عامة
سكار اشتغل كتير اوى النهاردة واتخنق وعايز يستريح شوية
وطوبة مش سايب حد فى حاله عمال يبوظ التيشرتات البيضة اللى وزعوها علينا بالرولة اللى فى ايده
اما خوليو(العبدلله) فكان عمال يعترض ويقول ازاى بس تيجوا فى المكان ده مع الناس دى .... وايه الهبل اللى مشغلينه فى الدى جى ده (أصل كانوا جايبين دى جى) وايه البنات المايصة دى ... لا لا انا عايز اروح انا مش هقدر اكمل ... احنا كده اتدبسنا ... لا لا انا مش هسمع كلامكو تانى .

اصل الحوار ان احنا اتدبسنا فى خدمة عامة ... بس مش اى خدمة عامة .... المرة دى مع وفد اجنبى ... جاى تبع جمعية تبادل ثقافات اسمها AFS .. والجمعية دى ليها فروع كتير حول العالم ... هدفها الظاهر تبادل الثقافات .. مهمتها انها تسفر الشباب من جميع انحاء العالم الى جميع انحاء العالم علشان يحصل تقريب للثقافات ...والوفد اللى كان شغال معانا فى الخدمة العامة كان بقاله 9 شهور فى مصر ... وكان فى جنسيات مختلفة فى الوفد ده ... امريكان على يابانين على ألمان وطبعا كان معاهم مرافقين مصريين تبع الجميعة .... بيسافروا لدول كتير بس بينى وبينكم المصريين اللى معاهم من شكلهم معرفتش انهم مصريين خالص غير لما اتكلموا معانا(تغيير ثقافات مش تبادل ثقافات).

سكار : ايه يا خوليو اللى احنا فيه ده .
خوليو : نعم يا أخويا انته مش قلت نزود الخير فى المكان اللى فيه شر يعنى من الاخر انته اللى جايبنا هنا.
سكار : بس انا كان نفسى اننا نكلم الناس دى عن الاسلام وكده دى فرصه مش هتتعوض.
طوبة قام جايب الرولة وعلى ظهر خوليو بوظله التيشرت قام خوليو بصله كده وقاله .
خوليو : بقولك ايه اكتبلى اسمى بالبوية على التيشرت من ورا.
طوبة : ما انته رايق اهو امال عاملى نفسك فيها عبدو المعترض ليه.
خوليو : امال عايزنى افضل خانق نفسى وخلاص اكتب اكتب هو احنا كنا دافعين فيه حاجة.

وفى نفس الوقت كان بينديكت شكله قرفان من حياته وواقف لوحده جنبنا وبيدهن الحيطة.

سكار(لبيندكت) : دونت ادهن هير بيكوز هير هيبقى انوزر كلور.
بينديكت تجاهل سكار وكمل دهان برضه.

خوليو : شكله مش فهم انته عايز تقوله ايه امال انجليزى ايه وبتاع ايه.
طوبة : يا كابتن متدهنش هنا علشان هنا لون تانى .
بينديكت : ازاى هنا لون تانى؟؟؟؟؟
خوليو : ايه ده انته بتتكلم عربى .
بينديكت : ايوة انا بتكلم عربى شوية.
سكار : طب بص هنا لون تانى خالص استنى لما يجيبوه بقى .. دلوقتى كده استريح شوية او روح خدلك شيبسى .
بينديكت سابهم وراح يتكلم مع واحد كده تبع الوفد برضه.

خوليو : فرصة وجت لحد عندنا.
سكار : ايه رأيك؟؟.
خوليو : بدل ما احنا واقفين مبنعملش حاجة .
خوليو (لطوبة) : تيجى ؟؟.
طوبة : اجى فين ؟؟.
سكار : هنروح نتكلم مع بينديكت شوية ونحاول نعرفه بالاسلام .
طوبة : قشطة انا معاكم.
واتحركو الثلاثة ناحية بينديكت .


سكار : ممكن نتعرف بيك ونتكلم معاك شوية.
بينديكت : اوك مفيش مشاكل .
بينديكت : انا اسمى بينديكت .
سكار : واتس يور ناشيونالتى ؟؟.
بينديكت : انته مش بتعرف تتكلم انجليزى كويس كلمنى عربى احسن .
خوليو : طب انته جنسيتك ايه ... بلدك ايه؟؟؟.
بينديكت : انا ألمانى .
سكار : طب وفى سنة كام ؟؟.
بينديكت : انا فاضل سنتين بس قى المدرسة وبعدين اروح كوليج (كلية يعنى) وأنتم ؟؟.
خوليو : انا فى كلية الحاسبات والمعلومات (كمبيوتر سينس) وسكار فى كلية (*******) اما طوبة فى كلية (******).
طوبة : طب انته اتعلمت العربى ازاى ؟؟؟.
يينديكت : انا هنا فى مصر من 9 شهور وادرس اللغة العربية فى معهد لتعليم اللغة العربية.
طوبة : ايه رأيك فى مصر؟؟
بينديكت : بلد جميل جدا وحضارة واثار جميلة مصر.
طوبة : انا ملاحظ ان انته مخنوق وقرفان ممكن اعرف السبب؟؟.
بينديكت : انا مش عايز اعمل حاجة انا مش عارف ليه جابونا هنا وليه بنعمل ده ... انا مش عايز اشتغل (يقصد مش عايز يعمل خدمة عامة)
سكار : تعرف ايه عن الاسلام ؟؟
بينديكت : عادى يعنى اعرف كتير (معنى كلامه انه مش محتاج اننا نكلمه عن الاسلام)
خوليو : طيب بما ان انته بتعرف تقرا عربى هل قرأت القران ؟؟؟؟
بينديكت : انا عندى القران مترجم بالألمانية لكن ما قرأته.
سكار: طب ابقى اقراه علشان تعرف اكتر عن المسلمين مش معقول تقعد 9 شهور فى مصر وانته متعرفش القران ولا قريته ولا تعرف حاجة عن الاسلام.
اتضح بعد كده ان المعلومات اللى عنده عن الاسلام كلها معلومات عادية يعنى مع ان بقاله فى مصر 9 شهور الا انه مفكرش انه يتعمق شوية فى البحث عن الاسلام.

طوبة سأل بينديكت سؤال كده واتكلموا مع بعض فيه....
خوليو (لسكار) : ده ألمانى وتلاقيه بيكره اسرائيل كره العمى.
سكار (لخوليو) : اشمعنى.
خوليو : ايه يا سيكو انته نسيت هتلر و(أكذوبة) الهولوكست وان اسرائيل بتاخد من المانيا تعويضات بسبب الاضرار اللى سببها هتلر لليهود والكلام ده كله.

خوليو (لبينديكت) : ايه رأيك فى اليهود او ايه رأيك فى اسرائيل .
بينديكت بص لخوليو بصه خنيقة كده .
بينديكت : فى فرق بين اسرائيل واليهود وأنا معنديش مشكلة مع اليهود .
خوليو (باستغراب شديد) : ازاى معندكش مشكلة.
بينديكت : مالهم اليهود يعنى انا مش عارف انته ليه بتكرهوا اليهود .
طوبة : شكلوا معندوش فكرة ولا ايه ؟؟؟.
خوليو : اليهود كل يوم بيقتلوا الاطفال فى فلسطين .. وفى الاراضى المحتلة ... ازاى مش عايزنى اكرههم.
بينديكت : انته غبى تعرف كده .
خوليو سابه لانه توقع انه مش عارف يعبر بتعبير افضل من ده.


بينديكت : اللى بيقتل فى الاطفال دى الحكومة الاسرائيلية ... انا مش بحب السياسة الاسرائيلية ...لكن اليهود انا مفيش عندى مشكلة معاهم.
خوليو : والسياسة الاسرائيلية دى مش اللى بيقودها يهود واللى بينفذها دول مش يهود اللى بيموتوا الاطفال دول مش يهود.... واللى بيعملوه كل يوم ده ميتسماش ارهاب... يعنى اليهود فى اسرائيل ارهابين.
بينيدكيت : انا ممكن اقول المسليمن ارهابين.
طوبة (بصوت عالى وبتعصب شديد) : لأ المسلمين مش ارهابين .
بينديكت : انا لا اقصد ان المسلمين ارهابين ولكن انا لا احكم على كل المسلمين علشان واحد.
طوبة (بعد ان هدأ): احب اوضحلك ان اللى بيعمل اى عمليات ارهابية فهم ليسوا مسلمين ... وان كانوا مسلمين فهم لا يمتون للاسلام بصله
بينديكت : انا اقصد هذا .... انا بالنسبة ليا البشر كلهم زى بعض ولا احكم على طائفة بأكملهم بسبب شخص او فئة .
خوليو : بص يا بينديكت ... انا لا اعترف باللتى تسمى اسرائيل ... هى بالنسبة ليا اراضى محتلة... هل انته بتعترف باسرائيل؟؟؟
بينديكت : اسرائيل دولة زى اى دولة .
خوليو : ولكن دى اراضى محتلة ودى من حق الفلسطينين.
بينديكت : انا مليش علاقة .... هى اسرائيل انا اعترف بيها ...وليس لى علاقة بالماضى .
خوليو : طب انا هسألك سؤال ... انته لو انا دلوقتى جيت ضربتك على قفاك وسرقت حاجاتك هتعملى ايه.
بينديكت : هبلغ الشرطة .
خوليو : يعنى انته هتسعى انك تاخد حقك منى باى طريقة يعنى مثلا ممكن تيجى تضربنى زى ما ضربتك وتاخد حاجتك.
بينديكت : لأ انا مش هضربك لأن لو ضرتك انته هتضربنى تانى والحرب مش هتخلص.
خوليو : طب لو دلولة جت خدت جزء من المانيا هتعملوا ايه .
بينيدكت : ده مش هيحصل .
سكار : طب ما فرنسا زمان فى الحرب العالمية خدت جزء من المانيا والمانيا حاربت علشان تسترده واستردته.
بينديكت : الاوضاع دلوقتى اختلفت .
خوليو : يعنى ايه اختلفت .... دلوقتى دى ارضنا واحنا لازم فى يوم من الايام هنستردها .
بينديكت : ولكن فى ناس اتولدوا هناك .
خوليو : وفى ناس جذورهم اتولدت هناك وكل تاريخهم هناك وحياتهم كلها هناك.
بينديكت : انا مش عارف ليه انتوا بتكرهوا اسرائيل كده واليهود ليه مش عايزين سلام .
خوليو : ازاى احب واحد سرق ارضى .
بينديكت : دى مش ارضك دى ارض اليهود فى ناس اتولدوا هنا .
خوليو : ازاى ارض اليهود .... هو علشان فى ناس اتولدوا هناك بقت ارض اليهود ... طب بص يا سيدى انا بوعدك اننا نروح نحتل اللى بتسميها اسرائيل دى ونطرد كل اليهود من هناك ونرجعها للفلسطينين ونخلى ناس تتولد هناك ونقولك اصل فى ناس اتولدت هناك.
بينديكت : انته لا تفهم شئ .
سكار : اهدى يا خوليو مش كده امال .
طوبة : غيروا الموضوع يا رجالة كده مش هينفع .
وبالصدفة جه واحد زميل بينديكت ياخد منه حاجة كده فبعد عننا لمدة خمس دقايق .

خوليو : شوفو الواد بيقول ايه انا مش قادر اصدق نفسى .
طوبة : فعلا اسرائيل مبتلعبش.
خوليو : شوف ازاى قدروا يغيروا فكر الشاب الالمانى ... من كراهيةوعدواة .. الى محبة وسلام ... اساسا بين اليهود بصفة عامة والالمان عداوة فظيعة جدا .... والدليل هتلر والحزب النازى ومعاداة السامية والكلام ده كله.
سكار : احنا مش قلنا هنعرفه عن الاسلام ... سيبكوا بقى من الكلام ده وخلينا نعرفه بالاسلام احسن.

ولما جه بينديكت
سكار : الحوار مضايقك .
بينديكت : لا انا سعيد بالحوار.
سكار : تعرف ايه عن النبى محمد .
بينديكت : لا اعرف الكثير .
سكار : طب ليه محاولتش تتعرف عليه .... انته قدامك فرصه لو حبيت تسأل عنه انا ممكن اجاوبك عن اى حاجة .
بينديكت : لما احب اعرف هسأل.
سكار : الفكرة انته تسأل مين يعنى المفروض لو عايز تعرف حاجة عن نبى الاسلام تسأل المسلمين وليس اعدائهم يعنى لو عايز تعرف حاجة عن سيدنا محمد مترحش تسأل اليهود مثلا .
بينديكت : انا مش عارف انتوا ليه بتكرهوا اليهود كده عملولكو ايه كل حاجة يهود يهود.
سكار : انا لا اقصد اليهود ولكنى اقصد اى حد تانى يعنى.
خوليو : احنا لا نقصد كل اليهود ... ولكننا نقصد الصهاينة .... أو اى يهودى فى الاراضى المحتلة (اسرائيل) .... وبعدين متنساش ان اليهود كانو عايشين فى مصر وفضلوا عايشين معانا الى ان قامت دولة اسرائيل ... وساعتها بدأوا يخونو البلد اللى عاشوا واتربوا فيها وكانوا بيعملوا لصالح بلد معادى ومفيش منهم غير 26 واحد بس هما اللى مسافروش ولسه موجودين لحد دلوقتى... وده دليل ان انا مش بعادى حد علشان ديانته ... انما انا بعادى اللى بيعادينى وبيسرق ارضى وبيطرد اهلى
بينديكت : انت لا تفهم شئ ... سياسة الدولة ليس لها علاقة بالناس اللى عايشين فى الدولة
تالت مرة يتشم خوليو وخوليو يبلعها.


خوليو : ومين اللى اختار السياسة دى مش الناس اللى عايشين فيها .... مش اليهود هما اللى اختاروا الحكومة دى...مش ده كيان ديموقراطى
بينديكت : انا قلتلك انا لا تعجبنى السياسة ولكنى معنديش مشاكل مع اليهود.
خوليو: ازاى معندكش مشاكل مع اليهود امال ايه رأيك فى هتلر والحزب النازى..؟
بينديكت : هتلر كان خطأ.
خوليو : خطأ ازاى وكل الشعب الالمانى كان معاه ... وبعدين اسرائيل بتاخد من بلدك كل سنة تعويضات على الهولوكست (الأكذوبة).
بينديكت : الهولوكست حقيقة .
لسان حال خوليو وطوبة وسكار (نعم يا اخويا)

طوبة: ازاى حقيقة كل العالم عارف انها اكذوبة .
خوليو : عندك اى دليل على حدوثها فى اى صور اى فيديوهات .... انا عندى صور وفيديوهات تدل على اللى بيعمله الصيهاينة الارهابين فى الفلسطينين كل يوم انته عندك دليل.
بيندكيت : الدليل موجود فى الانترنت ابحث عنه .
خوليو : بحثت فى الانترنت ملفتش.
بينتديكت : علشان انته بتبحث بالعربى والع.....
خوليو (مقاطعا): ومين قالك انى ببحث بالعربى .
بينديكت : خلاص تعالى ألمانيا وأنا اوريك الدليل.
بينديكت : شوف فى المانيا تلاقى فى يهود كتير ويعيشوا مع الالمان بسلام وامان ده لان الالمان دايما يعتبروا الانسان انسان بدون ما ينظر الى ديانة او غيره تعرف ده ليه ؟؟؟
خوليو: ليه؟؟
بينديكت : لان احنا عندنا ديموقرطية وحرية ...كل واحد يعبد اللى هو عايزه ... كل واحد يعمل اللى هو عايزه بدون اى مشاكل انه يهودى او مسيحى او مسلم او غير .
خوليو : ومين قالك ان احنا معندناش ديموقراطية .
بينديكت : لو حسنى مبارك عمل اى حاجة هل ده بيكون ارادة الشعب المصرى ؟؟
خوليو : مش شرط .
بينديكت : كمان فى اسرائيل مش لازم تكون افعال الحكومة هى ارادة الشعب .
خوليو : ولو فرضنا انها مش ارادة الشعب مش اللى بينفذها مش هما الشعب .
بينديكت : دى سياسة ..
خوليو : هو ايه اللى دى سياسة ... كل يوم تهدم بيوت ويموت اطفال وتقولى سياسة؟
بينديكت : انته لا تفهم السياسة ... ولا تعرف الديموقراطية ولا الحرية .
خوليو (جاب اخره):بص يا بينديكت انا هجيبلك من الاخر لانى اتخنقت فعلا.... فلسطين عربية وستبقى عربية وانا لا اعترف بالكيان الصهيونى كدولة وان شاء الله هنحررها عاجلا ام اجلا ..... اما بالنسبة للحربة ... فأنا حر وهفضل طول عمرى حر وحتى لو كنت بين القضبان ... برده هفضل حر وانته عمرك ما هتفهم معنى ده ...وانا اسف مش هقدر اكمل معاك الحوار
سلم عليه وسابه مع طوبة وسكار ومشي بعيد

بعد دقايق
طوبة : ايه يا ابنى مالك .... انته سخنت عليه كده ليه.؟
خوليو : انته مش شايف ... بص بجد انا مش قادر .
سكار : تفتكر كلامنا هيأثر فيه .
خوليو : مش عارف بس من الواضح ان الحرب صعبة ... حرب الافكار مش هتنتهى واحنا لازم نعمل حاجة علشان نواجه ده


ملحوظة هامة : الحوار ده حقيقى ولكن الكلام موزع على خوليو وسكار وطوبة على حسب ما انا فاكراما كلام بينديكت فهو كما هو دون زيادة.







18 التعليقات:

TeCNoYoTTa يقول...

جميل يا خوليو بس اعتقد انه مش صح انك تكلم حد تاني عن الإسلام لو مش كنت دارس كويس .....طبعا لو كنت دارس كويس تبقي حاجه تانيه .....و ديه مش حاجه انا الي بقيمها انت الي تقيمها في نفسك

و شكرا تاني

Unknown يقول...

بص يا تكنو باشا

الدعوة الى الاسلام مش محتاجة انك تكون دارس كويس لسبب

انا مش بقولك روح قوله انته دينك غلط وانا دينى صح يعنى مش بقولك اعمل حوار اديان (حوار الاديان محتاج دراسة)

انما انا بقولك حاول تعرفه على الاسلام وعلى سماحة الاسلام بكل اللى انته تعرفه يعنى اديك مثال

المسلمين فى اندونيسا دخلوا فى الاسلام ازاى؟؟؟
دخلوا فى الاسلام علشان فى تجار مسلمين كانوا لما يبيعوا ليهم حاجة يقولهم بس خلى بالكو البضاعة دى فيها عيب كذا وكذا وكذا ... يعنى بامانة المسلمين التجارية ... الاسلام دخل اندونيسيا

وكمان سيدنا ابوبكر الصديق اسلم على ايده 5 من المبشرين بالجنة وساعتها هو مكانش يعرف فى الدين كتير لان الاسلام كان لسه نازل وكان منزلش من القران الا القليل

فبالتالى الدعوة الى الاسلام مش محتاجة انك تكون عارف كتير انما محتاجة انك تعرف تدعو الانسان اللى قدامك باسلوب صح وباستخدام اللى انته تعرفه

TeCNoYoTTa يقول...

مممممم عندك حق في الي قلته .... بس اعتقد دلوقت يخلتف عن زمان ... يعني دلوقت انت بتحاول تقنع ناس كل الي بيفهموه هيا الاشياء الماديه

بس علي فكره .......انا مش عارف انت اتعصبت منه ليه ...انا اساسا معاه ...انا مش احارب اليهود انا احارب إسرائيل ... اليهوديه ديانه و مش هيا الي بتظلم الفلسطينين اما إسرائيل دوله و هيا الي بتظلم الفلسطينين

غير معرف يقول...

للأسف, انت نيلت الدنيا انتا واصحابك, اسمحلي اتكلم معاك بصراحة من أخ مسلم لمسلم دون ما تاخد كلامي بإهانة لان ده مش وقته:
1) التعصب ضد اليهود لمجرد كونهم يهود لا أكتر تعصب وجهل وتخلف, تماماً زي ما مسلمين ممكن يطلعو ويطالبو بدولة في أمريكا مثلا, وقدرو يحتلو جزء وسموها اسم, باقي المسلمين في العالم يا إما بيأيدو المنهج ده وبيدعموه فكريا وماديا أو بكل بساطة, يكونو ضده.
تعصبك ضد اليهود بحد ذاته هو تشويه لصورة الإسلام, وادا فكرة زي الزفت وخطأ للراجل اللي المفروض انتو بتدعوه للإسلام, ان المسلمين اهل دين كراهية وتعصب وحكمهم على الشخص الغير المسلم مش على الفكر, لا على الدين, المسلمين متعصبين من الآخر..ده اللي انتا مؤمن بيه ونجحت في توصيله بشكل باهر..
ولو راجعت دينك هتعرف أصول التعامل مع أصحاب الديانات السماوية.
2) دعوتك للإسلام بمعاملتك, واديك اديت مثال على التجار المسلمين ان ازاي دعوتهم كانت بمعاملتهم, واحد ولا تعرفوه, بدايتكم معاه مكنتش كويسة, الراجل مش مهتم انه يعرف عن الإسلام ولا عايز يسمع وقاللك I know ENOUGH يعني اسكت, الحوار كان أغلبه عصبي, أكدتوله على أفكار مسبقة عنده عن تعصب المسلمين, أكدتوله على ان المسلمين مش بيبصو للإنسان غير على دينه, انتو اول ما اتعرفتو على الرااجل رحتو تدعوه للإسلام, يعني بالنسباله ان نظرتك ليه نظرة مقتصرة على الدين, خليه يكون متحمس عن دين الإسلام لما يشوف اخلاقك وتعاملك معاه ومع الناس..
عالمعموم فيه كلام كتير ونقط المفروض اتكلم عنها, بس مفيش وقت..
اتمنى بس ان الكلمتين دول يكنو لفتو نظرك لحاجة انتا مش واخد بالك منها وتحسنك للأحسن بإذن الله, زي ما اتمنى انك متاخدش كلامي هجوم ليك..لإن انتا هنا مش بتتكلم عن موقف شخصي بينك وبين اصحابك, لا انت بتتكلم عن واحد رحت تدعوه للإسلام وأخفقت في الوسيلة ورسخت مبادئ سلبية عنده..
ملاحظة تانية, مراجعتش الرد بعد كتابته فاعذرني ان كان فيه أي اخطاء املائية او منطقية(لغويا, كمعنى مش كمفهوم), اتمنى ان جزء من الفكرة يوصل مش اكتر وانك تتخلى عن تعصبك الأعمى الغير مبرر..

Unknown يقول...

بالنسبة لتكنو

انا مش بكره اليهود وانا قلت كده ... انما اليهود اللى فى اسرائيل دول لا يعتبروا يهود .... دول مغتصبين .... ايا كانت ديانتهم فانا اعاديهم ... واعتقد انى قلت كده فى حوارى مع بينديكت لما قلت

خوليو : احنا لا نقصد كل اليهود ... ولكننا نقصد الصهاينة .... أو اى يهودى فى الاراضى المحتلة (اسرائيل) .... وبعدين متنساش ان اليهود كانو عايشين فى مصر وفضلوا عايشين معانا الى ان قامت دولة اسرائيل ... وساعتها بدأوا يخونو البلد اللى عاشوا واتربوا فيها وكانوا بيعملوا لصالح بلد معادى ومفيش منهم غير 26 واحد بس هما اللى مسافروش ولسه موجودين لحد دلوقتى... وده دليل ان انا مش بعادى حد علشان ديانته ... انما انا بعادى اللى بيعادينى وبيسرق ارضى وبيطرد اهلى

يعنى احنا مش بنعادى يهود احنا بنعادى اللى بيغتصب حقوقنا واعتقد ان الفكرة دى وصلتله


اما بالنسبة للاخ الغير معرف
فجزاك الله خيرا على ردك ... انا اعترف انى اخطأت فى بعض الأشياء ... وانامبدأتش معاه بالاسلام انا بدأت معاه بالسؤال عن الأخبار والجو والسن والبلد.. وكان معانا واحد دارس ألمانى قعد يكلمه شوية عن اللغة الالمانية وشوية كلمات من هنا وحبة من هنا ... الحوار كان مدار بطريقة كويسة وهو كان بيبتسم واحنا كنا بنبتسم فى وجهه ... بس المشكلة ان انا فعلا اتعصبت لما اكتشفت التغير اللى حصل فى الفكر الألمانى ... مع انى كان المفروض اتوقع حاجة زى دى .... هو مخدش فكرة عننا اننا متعصبين ضد اليهود انما متعصبين ضد الكيان الصهيونى ... وهو كان بيتفق معانا فى انه يعترض على السياسة الصهيونية لكن ... الاشخاص اللى عايشين هناك هو معندوش مشكلة معاهم

Iam amuslim and Iam sooo proud يقول...

انا مع غير معروف ومع 5olio لان 5olio أنا متأكد انه مكلموش في السلام علي طول وغير معروف برده عنده حق ان 5olio بيتعصب شويه بس بيتقبل اراء الاخرين الى حد ما أنا صاحبه وعارفه

Yasmin يقول...

سلام ياخوليو

انا معاك ان احنا لازم نكلم الناس دول عن الاسلام
بس انا كنت افضل ان انتو مثلا تجيبولو كتيبات بالالماني وتدوهالو هدية وهوا يقرأها
وبعدين انتو كنتو عاوزين تدعوه للاسلام
ماكانش لازم ابدا تدخلو موضوع اليهود ده في النص
ديننا ماليان حاجات جميلة اوي
كنت ممكن تكلمو عن الاخلاق في ديننا
الصدق , الأمانه
عن المعاملات احترام اكبير,العطف على الصغير....الخ


وانا موافقاك على كلامك ان اللي بيحطو السياسة الاسرائيلية يهود
لكن برضو هوا دخل لك من نقطة مهمة ان مش دايما السياسة العامة بتبقى على مزاج الشعب واكبر مثال على كدة (مصر)
ولكن انا هستثني اليهود من القاعدة دي (قاعدة ان السياسة مش على مزاج الشعب)

يعني انا موافقاك على كل كلمة قلتها
بس المفروض عاوز تعمل دعوه للاسلام
تركز على محاسن الاسلام

مش عشان هوا الماني تسألو عن اليهود

وبعدين اللي ماسكين الاعلام اكترهم يهود

طبيعي انو يتأثر بافكارهم دي

ومكانش المفروض تنهي الحوار معاه كدة

ده رايي وان كنت باحييك على المبادرة دي

اناوحدة من الناس معنديش الشجاعه اني اكلم واحدة مش محجبه عن الحجاب
فمابالك بحد مش مسلم

وانا اسفه على الاطالة

Unknown يقول...

انا لما جيت اكلمه عن الاسلام حسيت منه الرفض للسماع وحاولت اقنعه انه يسأل اى سؤال لكنه ابى

اما عن البهود(الصهاينة) ... فأنا قلت استغل الفرصة واشوف الدنيا من حواليا عاملة ازاى

انا كنت عايز اضيف بس حاجة
هو قالى ان الهلوكوست كان موجود وان هتلر كان ظالم
فى مفكر اسلامى بيقول انا معاهم ان الهلوكوست كان حقيقة والمفروض المانيا تتحمل الخطأ وتديلهم ارض يعملوها دولة فى المانيا مش فلسطين

وده دليل تانى على عدم وجود المحرقة اليهودية ... لأن لو فى محرقة كان البهود سعوا لعمل دولة فى المانيا مش فلسطين

Unknown يقول...

جزاك الله خيرا علي النية يا خوليو بس للاسف بهدلت الدنيا بس مش مهم المرة الجاية ان شاء الله
بس انا مش متفق معاك فحجات كدة
اولا : ان المحرقة حقيقية فعلا ومش اكذوبة ولا حاجة لان اكيد انت عارف النازية و الفاشية كويس
ثانيا : بتقول انهم المفروض كانو يعملوها فالمانيا بس يبني دة تخطيطهم من زمان انهم يعملوها فالشام لان دة مكتوب فالعهد القديم والجديد كمان عشان كدة المسحيين بيساعدوهم "الحزب الجمهوري فامريكا"
ثالثا : انت كنت متوقع انك تلاقيه بيكره اليهود ازاي بس وهو عدي عالحكاية دي اكتر من 50 سنة بما فيها التقسيم "شرقية وغربية"اكيد دة غير ثقافتهم جذريا
جزاك الله خيرا تاني علي نيتك وابقي اهدي المرة الجاية بقي :]

root3 يقول...


السلام عليكم
كويس تفكيرك ده يا خالد .. انما فيه حاجة بس ..
-- حتة أنك تدعو حد للإسلام دي محتاجة انك لازم تكون دارس .. صحيح انتا بتقوله اعرف عن الاسلام مش بتناظره في الاسلام .. انما افرض قاللك طب ما تعرف انتا كمان عن ديانتي؟ من الأنانية انك تقولي اعرف عن دينك من غير ما تعرف انتا عن ديني ؟؟ صح ؟ ساعتها بقى لو فكرت مجرد فكرت تعرف عن دينه .. هتقع في مشكلة كبييييرااااا أوي .. و لو رفضت هتبقى ببساطة مش عادل في طلبك لأنك مش عايز تعمل اللي بتقوله عليه ..

-- المحرقة اللي اليهود قاعدين يعيطو عليها ميت سنة دي .. مكانتش لليهود بس على فكرة .. كان فيه وثائقي على الجزيرة مترجم عن الـ bbc أثبتو فيه انه فيه مسلمين كمان دخلو في الليلة ..ولاقو في المقابر الجماعية اللي اتعملتلهم بطايق ناس مسلمين و ديانات تانية عجيبة.. هما أساسا النازيين الألمان كانو مش بيفرقو بين يهودي ولا مسلم ولا مسيحي حتى .. كانو بيفرقو بين ألماني نازي ولا مش ألماني مش نازي .. المشكلة ان اليهود أكتر ناس خدو حقهم من المحارق دي .. و باقيت اللي اتضرروا اختفو وسط الزحمة ..

-- مينفعش نقارن بين نشر الاسلام زمان و دلوقتي .. لأنه فيه فرق كبيييير جدا .. عوامل كتيرة أوي اتغيرت من زمان لدلوقتي (طريقة تقبل الناس للرأي- تأثير الإعلام- حال المسلمين زمان ودلوقتي- أخلاقيات المجتمع بحاله) كل ده اختلف ..يعني بيتهيألي مينفعش ننشر الاسلام بنفس طرق الصحابة رضي الله عنهم لأن الغير مسلمين مش نفسهم بتوع زمان ..

بس كويس مبادرتك انك تعمل حاجة كويسة كدة .. وان كانت محتاجة حبة علم و حذر .. جزاك الله خيرا ..

غير معرف يقول...

واضح ان الاستاذ بنتدكت شخص فاهم. وانا اؤيده فى اغلب كلامه

Sarah Monem يقول...

في ناس كتير معتقدة أن ماينفعش ندعو حد(مسلم أو غير مسلم) طالما أحنا مش فقهاء.

لكن دة مش صح, لأن لو كدة كان كل حد قال الدعوة مش فرض علية مع أنها فرض علينا كلنا و في آيات كتيرة علي الموضوع دة!

الأجانب واخدين فكرة عن الاسلام وحشة جدا, فأبسط حاجة نعملها نثبتلهم أن الاسلام مش كدة بأخلاقنا و نعاملنا معاهم, خليك قدوة ليهم دايما و حط دايما في دماغك أن أخلاقك و تصرفاتك بتمثل الاسلام عندهم.

كنت بتكلم مع واحدة مش مسلمة و باردو ألمانية فقالتلي أن الاسلام في كذا و كذا (قالت شوية حاجات وحشةعن الاسلام) فقلتلها أن الكلام دة مش صح
فقالتلي ازاي يعني مش صح ما معظم المسلمين بيعملوا كدة.

فأحنا للأسف اللي بنوصلهم الصورة دي عن الاسلام!!

-------------------

تعليق صغير:
المداونة جميلة جدا و أحلي حاجة عجبتني فيها, اللي عايز يكتمني يقتلني

Unknown يقول...

بالنسبة لتسنيم:

جزاك الله خيرا على ردك بس فعلا الدعوة فرض علينا زى ما زميلتنا سارة قالت

كانت اول مرة ليا احاول اعرف واحد مش عربى بالاسلام ... اخطأت واعترف انى اخطأت فى الكثير من المواضع ولكن ده ليس عن جهل وانما الاخطاء كانت شخصية ..انا للاسف بتعصب بسرعة جدا وخصوصا مع بينديكت ... كلامه اذهلنى وخلانى خرجت عن شعورى فى بعض الاحيان

وانا متنرفزتش منه لما شتمنى وقالى انته غبى قد ما اضايقت لما عرفت ان فى 60 سنة بس الصهيانة قدروا يغيروا فكر شعب باكمله

اما بالنسبة لشادى :
فعلا بيدنيكت فاهم وفاهم اوى كمان وانا كمان اتفقت معاه فى اشياء كثيرة ولكننا بنختلف فى محاور اساسية .. زى مثلا موقفنا من اسرائيل واعتقد دى كفاية علشان اقول اننا مختلفين جدا فى الاراء والافكار

اما بالنسبة لسارة :
جزاكى الله خيرا على كلامك وهو ده فعلا اللى انا استفدته من بيديكت فى حوارى معاه .. ان انا لازم احول انى اعم حاجة مختلفة بطريقة مختلفة وأوصل الصورة باخلاقى قبل ما اوصلها بكلامى

وأوكزيمو :
حاضر حضرتك هبقى اهدى :D

Unknown يقول...

الدعوة يا خوليو مش فرض علي فكره الا علي ذوي العلم اللي الفرض اللي عليك انت و انا و أي واحد مش عمده العلم الكافي انه يتعامل بخلق الاسلام عشان أي واحد غير مسلم يحترم الاسلام أولا و أكيد احترام الجميع للاسلام أهم من انك تحاول بكل طريقه انهم يدخلوا الاسلام .. لأن أكيد احترامهم للإسلام أول طريق للقراءه عنه أو البحث فيه


و تحياتي ..

غير معرف يقول...

أحلي حاجة في المدونة أن الواحد يقول اللي في نفسه (و مفيش حذف المواضيع أو المشاركات D:

فأنا هقول اللي في نفسي:

لو أنت بتتكلمي علي الدعوة عامة فالدعوة مش بس أنك تأسلمي واحدة مش مسلمة.
الدعوة زي مثلا واحدة مش محجبة أو مش بتصلي أو لبسها مش مزبوط أو حتي لو بتعمل دة كله فيه الأخلاق و فيه الإيباحية (تقليد الغرب ودي تحتها ميت نقطة) و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر و فيه حاجات كتيرة أوي.دة كله بنسميه دعوة, و فرض علينا كلنا, و هنتسأل عنها يوم القيامة.

لو لسة مش مقتنعة قولي عشان أوضح أكتر.

Sarah يقول...

يوم / 7 /2008 كتبت تعليق
"كنت بتكلم مع واحدة مش مسلمة فقالتلي أن الاسلام في كذا و كذا (قالت شوية حاجات وحشةعن الاسلام) فقلتلها أن الكلام دة مش صح
فقالتلي ازاي يعني مش صح ما معظم المسلمين بيعملوا كدة"

الحمد لله النهاردة يوم 16/ 11/ 2009
شافت تصرف مش ولا بد من واحدة مسلمة فقالت أكيد الرسول ماكنش بيعمل كدة.

الحمد لله تفكيرها تقدم شوية بالنسبة للسنين المحاولات

و التقدم مش بالكلام لان الكلام كان بيجيب معاها مفعول عكسي, ادعولها بقي دي هتبقي معجزة بجد.

حبيت أحكلكوا عن موقف عشته بنفسي أن الدعوة أبدا مش بالكلام, هي فعلا حاجة مش سهلة خالص و مش هتيجي من أول ولا تاني مرة ولا يأس مع الحياة, وأي موقف أو كلمة صغيرة بياخدوها أن الاسلام بيقولنا أعملوا كدة

Unknown يقول...

@ سارة :

قالنا النهاردة
"إن أعظم صدقة هى الصدقة الجارية وأعظم صدقة جارية هى الدعوة الى الله.

تخيل لو انته خليت واحد مكانش بيصلى بقى ملتزم بالصلاة, هو كل أما يصلى هياخد ثواب وانته معاه, ولو تزوج وشغل قران فى بيته هياخد ثواب وانته معاه, ولو ربنا رزقه بأطفال ورباهم على اللى انته علمتهوله (الصلاة) هياخد هو وولاده ثواب وانته معاه"

ربنا يكرم البنت دى ويهديها الى طريقه.

بيقولولنا دايما, أدعوهم بالنهار, وأدعو لهم بالليل.

قال الرسول صلى الله عليه وسلم "لأن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم".

وأحب بس أعلق على حاجة فى كلامك "لان الكلام كان بيجيب معاها مفعول عكسي"

متعرفيش كلمة ممكن لما هى تسمعها تنفر منها لما تقوليهالها, ممكن بعد كده نفس الكلمة دى لما تفتكرها تكون سبب فى هدايتها.

مثال على كده دكتور راغب السرجانى, قعد يدعوا واحد زميله انه يروح يصلى معاه 7 سنين وهو فى الكلية, وزميله مفيش ولا مرة راح معاه, وبعدين صاحبه سافر أمريكا, وفى يوم من الأيام كان خلاص هيرتكب كبيرة من الكبائر, افتكر ساعتها شكل دكتور راغب وهو بيدعوه للصلاة وكانت سبب توبته والتزامه.

Sarah يقول...

جزاكم الله خيرا

بس في حالتنا دي الكلام معاها فعلا صعب عشان أما نفتح في الكلام بتعد تقول حاجات"تخاريف" للديانة بتاعتها"ديانة هندية غريبة"
و ماما حتي بتخاِف تسبنا معاها لوحدنا :D
فاتفقنا ان طول ما احنا مع بعض مانكلمش في الديانة خالص, عشان تجنب المشاكل اللي بتترتب علي كدة

الواحد فعلا بيقول الحمد لله انه اتولد مسلم

إرسال تعليق