الخميس، 1 أكتوبر 2009

بٍــذنُــوبِـنـَا

. الخميس، 1 أكتوبر 2009



فى أحداث غزة الأخيرة كان أخواننا الفلسطينين دائما ما يشعرون بالقوة لمساندتنا المستمرة لهم, أما فى أحداث الصين فأن اخواننا هناك يشعرون بخذلاننا لهم, ويستنجدون دائما ولكن للأسف الشديد "المسلمون لا يتحركون", بل أن الأدهى والأمر ان معظم المسلمين لا يعلم بما يحدث.


ليست الصين فقط, فلو وضعت يدك فى أى مكان على نموذج الكرة الأرضية ستجد مسلمون مضطهدون, ويجب أن تتأكد ان كل ما يحدث لأخواننا المسلمين فى شتّى بِقاع الأرض, انما هو بذنوبنا وتقصيرنا فى الطاعات, فإذا طلبت منى النصيحة لنصرة أخوانك المسلمين فى أىّ من بقاع الأرض, قبل أن تجمع التبرعات وتعرف الناس بقضايا المسلمين وتخرج فى المظاهرات السلمية لتعبر لاخوانك عن تضامنك معهم, "أصلح نفسك".
تلك الكلمات امتصت غضبى, فالأن عرفت أن ما نحن فيه من ذل بسببى أنا, وعلمت أن تقصيرى فى صلاة الصبح تسبب فى قتل ذلك الشاب بتلك الطريقة المهينة.

 

ولكن الفكرة ليست الصين فقط

وانما الصين و فلسطين ومحاولات هدم المسجد الأقصى والشيشان والعراق والسودان وأفغانستان والبوسنة والهرسك والصومال, كل هذا الذل وكل هذا الأضطهاد فى هذه البقاع من الأرض وغيرها, انما هو بذنوبى أنا.

"بٍــذنُــوبِـنـَا" ستكون سلسة من المقالات تعرف بالبقاع التى مضطهد بها المسلمين وقضاياهم.

وستكون هذه المقالات بنيتين:

  1. معرفة أمور المسلمين والأهتمام بها فأنه "من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم".
  2. أن نعلم أنه بذنوبنا يزيد الظلم والضغيان وقمع وأضطهاد المسلمين فى الأرض لعلّنا نتوب عن تلك الذنوب.


5 التعليقات:

غير معرف يقول...

متى نصر الله؟
الا ان نصر الله قريب
اجل ولكن.....
اذا اخذنا باسباب النصر واسباب نزول الرحمة تأمل الاية:
ما كان لأهل المدينة ومن حولهم من الأعراب أن يتخلفوا عن رسول الله ولا يرغبوا بأنفسهم عن نفسه ذلك بأنهم لا يصيبهم ظمأ ولا نصب ولا مخمصة في سبيل الله ولا يطئون موطئا يغيظ الكفار ولا ينالون من عدو نيلا إلا كتب لهم به عمل صالح إن الله لا يضيع أجر المحسنين
اجل انه الجهد والعناء في سبيل الله....
انه عدم التقصير في العبادات...
ولكن السؤال :
هل هذا كله لأن الله يريد لنا المشقة والعناء
لا بالتأكيد :ان الله تعالى لم يكتب علينا امر يبدو في ظاهره العناء الا وباطنه الرحمة تأمل الايه:
ولو أنا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من دياركم ما فعلوه إلا قليل منهم ولو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم وأشد تثبيتا وإذا لآتيناهم من لدنا أجرا عظيما ولهديناهم صراطا مستقيما
اجل ......لو ان الله تعالى كتب علينا ان نقتل انفسنا لكان ظاهر الامر عذاب ولكن باقي الايه تشير الي اهم سبب من اسباب نزول الرحمة الا وهو طاعة الله عز وجل..........
وجزاكم الله خير...........

فلبينو يقول...

جزاك الله خيرا يأبو خوليو :D:D, ذي أبو شادي كده

أنا أول مرة أعرف حوار الصين ده, و لو إن أكيد في إضطهاد للمسلمين الإرهابين أعداء السامية في كل حتة (مع إن إحنا ساميين أساسا, لول بجد),بس حلو عنوان الموضوع "بذنوبنا"
لو ننظر للآية الكريمة{يا أيها الذين آمنوا إن تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم}نلاقي إن نصرة الله هي إقامة الدين في حياتنا.
يبقي من كده نستنتج إن إحنا عايزين إيه ؟
إحنا عايزين "عربية بنت حلال" + "شقة" + "وظيفة بمرتب كويس" + "عروسة جميلة" + "شاليه في الساحل الشمالي بجنينة و بيسين" و لاحول ولا قوة إلا بالله , و إنا لله و إنا إليه راجعون

أنا متوقع هيجي واحد الحمية وخداه و إبن حلال يرد عليا و يقول "أحب أعلق علي كلام الأ ستاذ الفاضل ,الحاجات اللي إنت بتتريق عليها دي من ضروريات الحياة, مش عيب أحلم بعربية و شقة و عروسة, إنت إيه مش بي أدم ولا إيه, و علي فكرة إنت كده بتفصل ما بين الدين و الدنيا, و أمثالكم هما اللي شوهوا صورة المسلمين قدام الغرب, يا أخي إتق الله يجعل لك مخرجا".

Sarah Monem يقول...

" قبل أن تجمع التبرعات وتعرف الناس بقضايا المسلمين وتخرج فى المظاهرات السلمية لتعبر لاخوانك عن تضامنك معهم, أصلح نفسك"

الجملة دي فكرتني بحاجةأو بحجة أحنا بنقولها لنفسناألا و هي:

"أنا مش هعمل الحاجات دي لا هقول لحد يعمل عشان أنا لازم أصلح نفسي الأول"

فلو فكرنا كدة عمر ما حد هيتحرك عشان الإنسان بطبيعته كل ما يعلي هيحتاج يعلي أكتر عشان مافيش حد هيقدر يوصل لمرحلة أنه أكتفي بذاته و مش محتاج يطور نفسه.

فممكن توضحلنا إزاي أعمل بالمقولة و في نفس الوقت ماخدش الحجة دي.

Unknown يقول...

@ فلبينو :

يا عم واحنا نطول :d.


@ سارة :

غير أن الانسان بيحتاج يعلى ويطور نفسه, الايمان بيزيد وينقص, يعنى محدش هيلاقى الدنيا على الدوام بتعلى, لازم هيلاقى أوقات بينزل, وهيفضل كده طول عمره يزيد شوية وينقص شوية.

اللى قالى الكلام ده كان عايز يوصلى ان أنا مهما عملت وأنا مقصر مع ربنا, يبقى كل اللى انا بعمله مش هيبقى ليه النتيجة اللى أنا عايزها, أنا مش عايز أضغط على حكومات تتدخل علشان تحل المشكلة حل مؤقت أو حل طويل المدى حتى, انما انا عايز أعز الأسلام والمسلمين ونكون احنا جيل نصرة الأسلام, وننهى أضهاد المسلمين واحتلال أراضيهم بشكل كامل وتعود كلمة الله هى العليا, وده مش هيكون بلم تبرعات وتعريف بقضية ومظاهرات أو أى انشطة أخرى أو حتى حروب دون الرجوع الى الله وأصلاح أنفسنا.

ومن المؤكد أن تأخر النصر عامة هو بسبب ذنوبنا, فلازم احنا نصلح من نفسنا فى كل وقت علشان يأما نكون سبب فى نصرة المسلمين بحق ويكون الفجر القادم على ايدينا, واما ننام ونعيش اليومين اللى فاضلين من عمرنا فى الذل اللى احنا فيه, أو ننفض ونريح دماغنا, وهيجيى أكيد جيل من بعدنا هيبقى هو جيل الفجر القادم ﻷننا منستحقش انه نكون أحنا.

"الرد ده يعبر عن وجهة نظرى الشخصية, مش شرط يكون أحسن رد على الحجة دى"

ZiKaS يقول...

جزاك الله خيرا يا 5olio
عشان كده كانت الأمة االإسلامية أمة مختلفة عن الأمم الأخرى لأنها كانت بتعتمد على المراقبة و الإصلاح الذاتي :)

إرسال تعليق